Leo van Velsum: “Mijn werkgever keek naar wat ik nog wél kon”

Meer dan 25 jaar werkt hij met passie als Chief Financial Officer voor Kareltrans Bedrijfswagens B.V. in Zwaag. Dan zorgt een hartaandoening ervoor dat Leo van Velsum zich niet meer fulltime kan inzetten. “Een paar maanden lag ik er zelfs helemáál uit. Gelukkig zorgde mijn werkgever ervoor dat ik toch weer verdienstelijk aan de slag kan. Al is het maar voor vijftig procent!”

Je werknemers zijn je kostbaarste bezit. Het is dus zaak dat je goed handelt als een van hen langdurig thuis zit om gezondheidsredenen. Het mes snijdt hierbij aan twee kanten: de medewerker kan sneller terug naar zijn geliefde werkplek en jouw team draait weer op volle kracht. Waar het hem volgens Van Velsum in zit? “Dat je zoals mijn werkgever luistert en inziet wat de werknemer nog wél kan.”

Lege batterij

“Ik heb een aandoening waardoor mijn hartspier verdikt”, vertelt Van Velsum over zijn hartproblemen. “Hierdoor is de toevoer van bloed minder en heb ik weinig energie. Elf jaar geleden kreeg ik er pas echt last van, maar gelukkig kon ik na een operatie weer aan de slag. Dat veranderde drie jaar geleden, toen ik een terugval kreeg. Toen moest ik me voor ruim drie maanden ziekmelden.”

Goed gesprek

Die ziekmelding was een bittere pil voor Van Velsum. “Ik heb de mooiste baan ter wereld, maar ik kón echt niet meer. Elke dag lag ik om half zeven in mijn bed – békaf.” Het was voor zijn werkgever het teken om actie te ondernemen. En dat deed hij met verve, zegt Van Velsum. “Hij ging met me in gesprek. Niet van werkgever tot werknemer, maar van mens tot mens. Er kwam nagenoeg geen arbodienst aan te pas. Vanuit oprechte interesse vroeg hij me regelmatig hoe het ging en hoe ik naar de toekomst keek.”

Van luisteren naar doen

Die gesprekken leidden er uiteindelijk toe dat Van Velsum weer halve dagen aan de slag ging. En dat alle belangrijke vergaderingen werden gevoerd op momenten dat hij ook werkte. “Ook werd er iemand aangenomen die het veldwerk van me overnam, zodat ik die druk niet meer had en in sommige gevallen vanuit huis kon werken. Dat was nooit gebeurd als mijn werkgever niet had gevraagd naar wat ik wilde.” 

Aandacht voor psyche

"Het gesprek aangaan en luisteren naar wat de zieke werknemer zelf wil." Dat zijn de tips die Van Velsum voor werkgevers heeft. “Doordat mijn werkgever dit deed, bleef ik me betrokken voelen bij de zaak. Maar er is nog iets: besef dat je medewerkers ook mentale problemen krijgen als ze lang thuis zitten. Het is moeilijk om te accepteren dat je bepaalde dingen niet meer kan. Probeer daar begrip voor te hebben en denk mee over wat hij of zij nog wél kan. Zo wordt de drempel om weer aan de slag te gaan aanzienlijk lager!”

Aanbevolen artikelen

Introductie Stellantis Autoverzekering bij Eurorepar Car Service dankzij nieuwe samenwerking met Bovemij
Kerstversiering in je showroom of werkplaats? Zo houd je het veilig!
Bovemij en Bosch Car Service zetten de volgende stap in de samenwerking.

Heb je een vraag?
Neem dan contact met mij op of met een van mijn collega's.