
Betrouwbaarheid als bemiddelaar
Bemiddelaar
Als bemiddelaar in verzekeringen moet je kunnen aantonen dat jij en je medewerkers betrouwbaar zijn. Dat is een wettelijke verplichting voor alle bemiddelaars in Nederland. Lees op deze pagina wat dat inhoudt en hoe je dat doet.

Op deze pagina:
Wat houdt het in
Wettelijke verplichting

Doorgeven van VOG en faillissementscheck
Zelfassesment formulier
Ben jij al in het bezit van deze VOG's en heb je een faillissmentscheck uitgevoerd voor alle medewerkers? Laat ons dit dan eenvoudig weten via het online zelfassessmentformulier.
Vind het antwoord op jouw vragen
-
Kort gezegd geldt dit voor al jouw medewerkers die bemiddelen in financiële producten en hun feitelijk leidinggevenden. Bedoeld worden de personen die het contact met de klant hebben, voor zover daarbij informatie wordt uitgewisseld die ziet op de inhoud van de financiële dienstverlening. Daartoe behoort in ieder geval degene die een klant adviseert over een financieel product. Maar ook medewerkers die een klant, al dan niet op diens verzoek, informeren over bijvoorbeeld de samenstelling of de werking van een financieel product, zonder dat de klant daadwerkelijk wordt geadviseerd, hebben inhoudelijk klantcontact
-
Als de VOG is opgevraagd voor het screeningsprofiel “financiële dienstverlening”, dan kun je deze gebruiken. Let wel op: de beoordeling voor de VOG-aanvraag is een momentopname. Het is aan jou om te beoordelen of de VOG nog actueel is. Heb je eerder een faillissementscheck uitgevoerd, dan mag je deze ook gebruiken, op voorwaarde dat het resultaat hiervan is vastgelegd. Ook in dit geval is het aan jou om te beoordelen of deze check nog actueel is.
-
Er zijn twee manieren waarop je een VOG kunt aanvragen: digitaal of schriftelijk. Hieronder beschrijven we kort hoe dit in zijn werk gaat.
Digitaal
Een digitale VOG-aanvraag start bij jou als werkgever. Jij zet de aanvraag klaar in het digitale loket van Justis. Kies bij het kopje ‘specifiek screeningsprofiel’ voor profiel 95: financiële dienstverlening. Na het doorlopen van de stappen ontvangt jouw medewerker automatisch een e-mail met een link om de gegevens te controleren en de VOG-aanvraag online te betalen. De medewerker ontvangt de VOG per post. Een kopie hiervan leg je vast in het personeelsdossier.Schriftelijk
Geef je als werkgever/organisatie de voorkeur aan schriftelijk aanvragen? Vul dan het werkgeversgedeelte (sectie 2) van het Aanvraagformulier VOG in en kies bij het kopje ‘specifiek screeningsprofiel’ voor profiel 95: financiële dienstverlening. De medewerker vult dit formulier vervolgens aan met zijn eigen gegevens, dient de aanvraag in bij de afdeling Burger-/Publiekszaken van de gemeente waar hij staat ingeschreven en betaalt de aanvraag. De medewerker ontvangt de VOG per post. Een kopie hiervan leg je vast in het personeelsdossier.Meer informatie over het aanvragen van een VOG lees je in het document ‘Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG): Natuurlijke Personen’ (pdf).
-
Gebruik dit formulier voor jouw VOG-aanvraag en ga met het ingevulde formulier naar de gemeente waar je staat ingeschreven. Bij het indienen van de aanvraag moet je een geldig identiteitsbewijs tonen en het tarief voldoen.
Let op: Neem ook altijd de brief mee die je van ons ontvangen hebt. Veel gemeenten nemen de aanvraag namelijk alleen in behandeling als je kunt aantonen dat wij jou hebben gevraagd om een VOG aan te vragen.
-
De kosten voor een digitale VOG-aanvraag via Justis bedragen € 33,85 en de kosten van een schriftelijke VOG-aanvraag bedragen € 41,35. Het is aan jou als werkgever/organisatie om te bepalen of je deze kosten vergoedt aan jouw werknemer.
-
Bij het aanvragen van een VOG kies je voor het specifieke screeningsprofiel “financiële dienstverlening”, ook wel bekend onder nummer 95. Voor meer informatie over de verschillende risicoprofielen verwijzen we je naar het document ‘Verklaring Omtrent het Gedrag: Screeningsprofielen VOG NP'.
-
De faillissementscheck voer je uit via het Centraal Insolventieregister.
Deze is te vinden op https://insolventies.rechtspraak.nl. Je zoekt de medewerker op in het register, bijvoorbeeld door de achternaam in te geven in combinatie met de geboortedatum, en klikt op ‘zoeken’. Je kunt de uitslag eenvoudig vastleggen door een screenshot te maken van de resultatenpagina waar het moment van toetsing en de ingegeven criteria zichtbaar zijn. Deze voeg je vervolgens bij in het personeelsdossier.
-
In de wet is vastgelegd dat personen die bemiddelen in financiële diensten betrouwbaar moeten zijn. Zij gaan immers veelal om met gevoelige en vertrouwelijke informatie en geld. Dit brengt allerlei risico’s met zich mee zoals afpersing, (afdreiging) chantage, vervalsing, fraude, diefstal en verduistering. Ook bestaat daarnaast het gevaar van (meewerken aan) witwassen en financieren van terrorisme. Screenen op het verleden van medewerkers kan deze risico’s verkleinen.
-
Je neemt hierbij de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) in acht en verwerkt de persoonsgegevens op dezelfde manier als de persoonsgegevens in jouw personeelsadministratie.
-
Als er voor een medewerker geen VOG op het screeningsprofiel voor financiële dienstverlening wordt afgegeven, mag deze medewerker niet bemiddelen in financiële producten. Meer informatie over de beoordeling en de mogelijkheden om bezwaar te maken tegen een afwijzing vindt je op www.justis.nl/producten/vog/beoordeling-besluit-en-bezwaar/index.aspx.
-
Dan kan er niet bemiddeld worden in financiële producten en zullen we in gesprek gaan over onze samenwerking.
-
Wanneer de medewerker in het Centraal Insolventieregister geregistreerd staat, betekent dit niet automatisch dat hij of zij niet meer mag bemiddelen in financiële producten. Er zal dan nader onderzoek moeten worden gedaan om na te gaan in hoeverre het faillissementsverleden leidt tot twijfel aan de betrouwbaarheid.
Als er bijvoorbeeld rehabilitatie heeft plaatsgevonden is er niets aan de hand. Als dit niet het geval is kunnen er verschillende zaken worden afgewogen in het oordeel. Bijvoorbeeld de mate van verwijtbaarheid, hoe lang geleden de uitspraak gedaan is, overige omstandigheden van het faillissement en de bevoegdheden binnen de functie van de medewerker. In voorkomende gevallen kan er overleg met ons plaatsvinden. De onderbouwing van de gemaakte keuze leg je vast in het personeelsdossier.
-
De VOG en de faillissementscheck voer je in principe eenmalig uit om de betrouwbaarheid van de betreffende medewerker te toetsen vóór aanvang van de bemiddelingsactiviteiten. Dit kun je bijvoorbeeld een standaard onderdeel maken van het indiensttredingsproces.
Hertoetsing op één of meerdere onderdelen is mogelijk wanneer je de indruk hebt dat er wijzigingen zijn geweest in de persoonlijke situatie van de medewerker die hier aanleiding toe geven. Het is aan jou om te beoordelen of de checks nog actueel zijn.
-
Wij kunnen daarvoor een controle van jouw administratie doen. Ook de Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft hierin een controlerende taak.
-
Een zelfassessment is een formulier waarin je verklaart dat alle medewerkers die bemiddelen in onze financiële producten, evenals hun feitelijk leidinggevenden, in het bezit zijn van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) en dat deze medewerkers bovendien niet in staat van faillissement verkeren.
-
Dit moet je uiterlijk 1 januari 2022 hebben vastgesteld voor alle medewerkers die het betreft in jouw personeelsdossier. Wij attenderen je erop dat de gemiddelde doorlooptijd van een VOG-aanvraag 2 tot 4 weken bedraagt. Voor nieuwe medewerkers adviseren wij om hier een standaard onderdeel van te maken van het indiensttredingsproces.

Service en contact
Krijg antwoord via onderstaande kanalen: