Tien tips voor een klantgerichte website

Wil je klanten online verleiden om producten bij je af te nemen, dan is een goede advertentie essentieel. Maar daarmee ben je er nog niet. Want ook je website moet er verzorgd uitzien. Je website is immers de enige showroom die áltijd open is. Met deze tien tips helpen we je een eind op weg.

1. Een responsive ontwerp

Hoewel een deel van de doelgroep je website misschien nog ‘gewoon’ op een computer bekijkt, heb je ongetwijfeld een hoop bezoekers die een mobiel apparaat gebruiken, zoals een telefoon of tablet. Heb je een verouderde website, dan is die waarschijnlijk niet geoptimaliseerd voor mobiel gebruik. Een website die responsive is, past zich aan het apparaat aan waarmee de bezoeker op de website komt. Hij schaalt als het ware mee, zodat iedere bezoeker de optimale weergave heeft. Bovendien is dit voor Google een belangrijke voorwaarde om gevonden te worden.

2. De contactpagina

Geen website kan zonder duidelijke contactpagina. Vermeld altijd het bezoekadres van je bedrijf en een telefoonnummer. Vergeet ook je openingstijden niet. Het kan ook handig zijn om verschillende mailadressen of telefoonnummers te gebruiken voor specifieke doelen, zoals het maken van een afspraak voor een APK-beurt.

3. Geen doodlopende steegjes

Zorg dat iedere detailpagina aanstuurt op een actie van de bezoeker. Of dat nu een doorklik is naar een andere pagina of een ‘harde’ call to action, zoals ‘vraag een offerte aan’. Hoe langer iemand kan doorklikken, hoe beter. Verwijder je een pagina? Zorg dan dat de link ervan doorverwijst naar een bestaande pagina. Anders komen bezoekers tóch in zo’n doodlopende steeg terecht.

4. Goede navigatie

Om je bezoek zo lang mogelijk op je site te houden, is het ook van belang om een goede navigatie te hebben. Waar bevind je je precies op de site? Waar kun je vanuit daar heen? En wat is er allemaal nog meer te zien? Plaats elementen op vaste, logische plaatsen en zorg dat je lay-out overzichtelijk is. Zorg ook voor duidelijke call to actions (CTA). Het kan slim zijn om de menubalk altijd in beeld te laten zijn.

5. Kruimels achterlaten

Zonder kruimelpad heb je geen goede navigatie. Zo’n kruimelpad laat zien welke stappen in de menustructuur je hebt gekozen om op deze plek te komen. Bijvoorbeeld: Home > Producten > Occasions. Dit is zinvol voor de websitebezoeker, maar ook voor je vindbaarheid via zoekmachines als Google. Zorg ervoor dat de sitestructuur logisch is, zodat het kruimelpad dat ook is.

6. Passende stijl

Heb je al een vaste huisstijl? Met bepaalde kleuren, lettertypes en logo’s? Gebruik die dan ook op je website. Dat komt de herkenbaarheid van jouw bedrijf enorm ten goede. En laat het trouwens niet bij de website, ook je nieuwsbrief en andere (online) kanalen horen in die stijl. Heb je nog geen huisstijl? Ga daar dan mee aan de slag! Ook branding is stijl. Wat ben je voor bedrijf? Ben je aangesloten bij een branchevereniging of keurmerk? Zo onderscheid je jezelf van anderen.

7. Gebruik (klein) beeld

Soms zegt een beeld meer dan duizend woorden. Sterker nog: te veel tekst vindt geen enkele klant prettig. Wissel tekst en beeld dus regelmatig af. Maar zet je website zeker niet vol met grote afbeeldingen. Naast dat ze onnodig afleiden, zorgen ze er ook voor dat je pagina langzaam laadt. Vervelend voor jou zelf én je bezoekers. Beeld kan bovendien handig zijn voor de vindbaarheid in zoekmachines.

8. Intern en extern linken

Het is handig om informatie die op wat voor manier dan ook bij elkaar hoort, aan elkaar te linken. Heeft iemand bijvoorbeeld een artikel gelezen over wat er allemaal wordt gecheckt bij een onderhoudsbeurt? Link die pagina dan naar de plek waar iemand een afspraak kan maken voor zo’n onderhoudsbeurt. En net zo goed andersom! Is er relevante content die je zelf niet hebt? Dan kun je ook naar externe partijen linken. Let wel op: in dat geval verlaat de bezoeker je website. Doe dit dus alleen als het toegevoegde waarde biedt voor je klant. Koppel bovendien niet informatie aan elkaar die niet bij elkaar hoort. Dan werkt het averechts.

9. SEO

Heb je je navigatie op orde? Laadt je website snel genoeg? En heb je op je site onderscheid gemaakt in bijvoorbeeld H1- en H2-koppen? Hierdoor kan Google je pagina’s veel beter beoordelen en word je beter gevonden. Search Engine Optimization (SEO) is ontzettend belangrijk. Zorg dat iedere pagina raak is. Gebruik logische en relevante koppen en maak duidelijk wat het onderwerp is van de pagina. Wil je er echt werk van maken? Laat je dan adviseren door een professional.

10. De eerste indruk

Net als in de liefde is het belangrijk om een goede eerste indruk te maken. Je website moet er daarom perfect uitzien. Voor de bezoeker moet het duidelijk zijn dat hij op de goede plek is en er moeten meer dan voldoende buttons zijn waar hij meteen actie mee kan ondernemen. Let op: overdaad schaadt. Overzicht is het allerbelangrijkst. Komt je bezoeker op een pagina waar hij niks mee kan? Dan is de kans dat hij blijft en doorklikt minimaal en verlaat hij de site. Aan de slag!

Bonustip: Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf verbetert je lokale zichtbaarheid. Het zorgt ervoor dat relevante informatie over je bedrijf wordt getoond bij lokale zoekopdrachten. Dit kan je zomaar meer websitebezoekers opleveren. Meer weten? Lees deze uitleg dan eens.

Zo blijft de motor van jouw werkplaats draaien

Een goede website helpt je om bestaande en nieuwe klanten te bereiken. En zo je werkplaats gevuld te krijgen. Wil je meer tips over hoe je de motor van jouw werkplaats kunt laten draaien? Lees dan ook eens de volgende artikelen:

Nog niet gevonden wat je zocht?

Of stel je vraag via…

Heb je een vraag?
Neem dan contact met mij op of met een van mijn collega's.