Succesvol online verkopen? 10 tips uit ons webinar

Gaat bij de termen ‘klantreis’ en ‘conversion trinity’ geen lampje bij je branden? Dan is ons webinar over succesvol online verkopen zeker de moeite waard om te volgen. Voor iedereen die dit online event (17 mei 2022) heeft gemist, delen wij tien leerzame tips en de terugkijklink. Zo kun je alsnog je kennis bijspijkeren. 

Vier ervaringsdeskundigen en experts in online verkopen namen plaats aan tafel bij host Erik Peekel. Dit waren Martin van Kranenburg, spreker en docent op het gebied van conversie- en neuromarketing, Hendrik Liewes, hoofd sales en marketing bij familiebedrijf Liewes Roden, Lieke Eemers, consultant automotive marketing bij PowerKraut en Jeroen Heineke, business development manager bij viaBOVAG.nl. Ben je benieuwd welke gouden tips deze experts hebben gegeven tijdens het webinar? We delen er tien:   

1. Claim je Google Bedrijfsprofiel  

Lieke: “Claim je Google Bedrijfsprofiel als je dat nog niet hebt gedaan. Het is een quick win, omdat het gratis is en het je helpt om in Google goed te scoren op lokale vindbaarheid.” 

2. Volg je leads op met een persoonlijke video  

Hendrik: “Voordat je een offerte stuurt, kun je jezelf in een video voorstellen en de vragen van de klant beantwoorden. Ik doe dit al langere tijd en krijg daar veel positieve reacties op. Zorg dat je video persoonlijk en een beetje homevideo-achtig is. Dat spreekt aan.”  

3. Zorg voor een goede eerste indruk van je website  

Martin: “De eerste indruk die bezoekers van je website hebben, is heel belangrijk. Volgens marketingexpert Bryan Eisenberg heeft een bezoeker altijd drie vragen: de conversion trinity. Beantwoord je deze vragen met je website, dan weet je dat de eerste indruk goed is. De vragen zijn: ben ik hier juist geland? Waarom moet ik bij jou zijn en niet ergens anders? Kan ik ergens op klikken?” 

4. Verbeter je positie op Google  

Lieke: “98 procent van de zoekopdrachten begint op Google. Wil je een goede positie krijgen, dan is – naast goede teksten schrijven – adverteren de makkelijkste manier. Door goede teksten te schrijven, kun je ervoor zorgen dat je website hoger scoort op belangrijke zoekwoorden. Dit is één van de manieren om SEO (Search Engine Optimization) in te zetten.  SEO is een langetermijnstrategie om meer websitebezoekers te realiseren. Wil je liever direct resultaat? Dan kan SEA (Search Engine Advertising) je helpen om snel bovenaan te staan in Google. Met SEA wordt betaald adverteren in de zoekmachine bedoeld. Je moet dus betalen voor je plek in Google. Het nadeel van SEA - in tegenstelling tot SEO - is dat het resultaat niet blijvend is. Zodra je stopt met betaald adverteren, verdwijnt je hoge positie in Google.”  

5. Besteed extra aandacht aan de ‘Over ons’-pagina 

Martin: “Een auto, fiets of caravan koop je niet elk jaar. Als consument wil je dus weten of je met een betrouwbare verkoper te maken hebt. Daarom is de ‘Over ons’-pagina op je website echt wel belangrijk. Straal vertrouwen uit door goede informatie over je bedrijf te delen.”  

6. Koppel een Google Analytics-account aan je website  

Lieke: “Het is belangrijk om te weten hoeveel verkeer er op je website komt, vanuit welke kanalen dit bezoek komt en welke (conversie)doelen je hebt behaald. Hier is Google Analytics ideaal voor. Leer dus hoe je Google Analytics kunt gebruiken, of laat je daarbij helpen. Zo krijg je nog meer inzicht in wat wel en niet werkt en kun je je budget gerichter inzetten.” 

7. Werk met kleuren die eruit springen  

Hendrik: “Geef de belangrijkste knop op je website een opvallende kleur. Bijvoorbeeld de knop koop of contact. Hiermee kun je bezoekers verleiden tot bepaald gedrag, zoals een online aankoop doen of extra informatie aanvragen.” 

8. Laat je klanten aan het woord 

Lieke: “Laat op je website niet alleen de reviewtool zien, maar laat je klanten ook aan het woord. Het is goede reclame als zij vertellen waarom ze bij jou een voertuig hebben gekocht.” 

9. Beperk het woord ‘wij’  

Martin: “Een website draait niet om jou, maar om de bezoeker. Zorg er daarom voor dat er drie keer meer ‘jij’ dan ‘wij’ op je website staat. De bezoekers wil weten of die motor, auto of caravan iets voor hen is, focus je dus daarop.” 

10. Probeer en leer  

Jeroen: “Wij doen eindeloos a/b-testen op onze website. We passen iets aan en kijken vervolgens of de resultaten anders zijn dan twee weken geleden. Denk niet meteen aan grote aanpassingen, maar houd het klein.”  

Kijk het webinar terug

Smaken deze tips over succesvol online verkopen naar meer? Kijk dan hier het webinar terug. De moeite waard, want de tips in dit artikel zijn nog maar het topje van de ijsberg van alle waardevolle adviezen die onze experts hebben gegeven.   

Aanbevolen artikelen

Introductie Stellantis Autoverzekering bij Eurorepar Car Service dankzij nieuwe samenwerking met Bovemij
Kerstversiering in je showroom of werkplaats? Zo houd je het veilig!
Bovemij en Bosch Car Service zetten de volgende stap in de samenwerking.

Heb je een vraag?
Neem dan contact met mij op of met een van mijn collega's.