Jan Hofstede: "Nooit eerder was communicatie zó belangrijk. Met klanten, maar ook intern"

Hoe stuur jij je onderneming door deze crisis heen? Hoewel elk bedrijf anders is, zijn er belangrijke adviezen die voor iedereen nuttig zijn. Jan Hofstede, CEO van dealerbedrijf Zeeuw & Zeeuw, geeft er vijf.

1. Wees flexibel

‘Voor jou als ondernemer is het een gekke tijd. Voor je medewerkers en klanten is dat net zo. Het enige wat we kunnen doen, is er het beste van maken. Zo proberen wij onze vestigingen zo lang mogelijk open te houden. Ongeveer de helft van het ondersteunende personeel werkt thuis en onze monteurs kunnen op afstand van elkaar werken. Het loopt namelijk in de winkel geen storm, maar in onze werkplaats wel. Dus passen we ons aan deze situatie aan.’

2. Denk mee

‘Omdat het nu even anders gaat dan normaal, blijven we goed meedenken met onze klanten. Iedereen moet zoveel mogelijk thuisblijven, dus kunnen klanten online met ons communiceren. Zoals checken hoe de reparatie van hun auto ervoor staat. En denken ze erover een nieuwe auto aan te schaffen? Dan komen we voor een proefrit langs met de auto die zij op het oog hebben.’

3. Communiceer duidelijk

‘Nooit eerder was communicatie zó belangrijk. Met klanten, zoals ik hierboven al schets, maar ook intern. Onze collega’s informeer ik iedere week via een vlog. Iedereen kan van tevoren via de mail vragen stellen, die ik vervolgens in de vlog beantwoord. Die vragen gaan alle kanten op. Van “Wordt mijn salaris nog wel betaald?” tot “Wie houdt nu de kantine schoon?”.’

4. Toon leiderschap

‘In crisistijd is het belangrijk om leiderschap te tonen. Iedereen heeft behoefte aan duidelijkheid. Mijn tip is om zoveel mogelijk contact te houden met je klanten en je medewerkers. Iedereen gaat anders met deze situatie om. Ik heb zelf minimaal twee keer per week contact met mijn mensen, zodat ik weet hoe het met iedereen gaat. Juist in deze tijd moet je er voor elkaar zijn. Schouder aan schouder – uiteraard wel op 1,5 meter afstand.’

5. Doe inspiratie op

‘Bij Zeeuw & Zeeuw doen we natuurlijk wat we kunnen, maar we kijken ook zeker om ons heen om te zien hoe anderen deze crisis te lijf gaan. Goed voorbeeld doet immers goed volgen. Ik waardeer de manier waarop Bovemij communiceert en via de Samen Vooruit-pagina extra hulp biedt én die leiderschapsrol pakt. Ze zijn belangrijk voor de branche. Dat weten ze, dus pakken ze de verantwoordelijkheid. Ze kijken waar wij als ondernemers nu behoefte aan hebben en proberen ons met gerichte acties wat meer lucht te geven. Bovendien staan ze klaar om eventuele vragen te beantwoorden. Dat is leiderschap.’

Nog niet gevonden wat je zocht?

Of stel je vraag via…

Heb je een vraag?
Neem dan contact met mij op of met een van mijn collega's.