Hoe goed ken jij je eigen postcode?

Dankzij online marktplaatsen kun je tegenwoordig net zo makkelijk een auto verkopen aan iemand uit Groningen als iemand uit Maastricht. Hartstikke mooi natuurlijk, maar de meeste marge behaal je in je werkplaats. En daar komen vooral mensen uit de omgeving. Hoe trek je die lokale klanten naar je werkplaats toe?

Nienke Ottens, accountmanager bij Bovemij, ziet genoeg mogelijkheden voor ondernemers om klanten uit de omgeving naar de werkplaats te krijgen. ‘Gelukkig zien veel ondernemers het belang van zo’n gevulde werkplaats wel. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Sommige manieren spreken eigenlijk voor zich, maar het is ook zinvol om eens out-of-the-box te denken, zoals dat heet.’

Neem contact op

Een manier die voor zich spreekt is contact opnemen met je lokale klanten. ‘Dit kan bijvoorbeeld met een CRM-systeem als CaRe-Mail’, legt Nienke uit. ‘Hiermee kun je klanten er via de mail op attenderen dat het bijvoorbeeld weer tijd is voor de APK, een onderhoudsbeurt of bandenwissel. CaRe-Mail kan bovendien automatisch een lijst samenstellen van klanten die niet op zo’n mailing reageren. Die klanten kun je vervolgens nabellen om te kijken of ze een afspraak willen inplannen. En misschien willen ze die APK wel direct combineren met een onderhoudsbeurt!’.

Wil je jouw APK-marktaandeel vergroten?

Speciaal voor onafhankelijke autobedrijven hebben we op mijnOndernemersportaal twee kaartjes die je helpen om jouw APK-marktaandeel te vergroten. Op het kaartje ‘Uw APK marktaandeel verhogen’ zie je wat jouw marktaandeel per postcodegebied is en het APK-potentieel voor de komende 12 weken.

Ben je benieuwd welke APK-klanten je bent verloren? Kijk dan op het kaartje ‘Welke APK-klanten heeft u verloren’. Hier vind je informatie over welke klanten hun APK eerder bij jou hebben uitgevoerd, maar die dat de laatste keer niet hebben gedaan. Deze klanten kun je dus terugwinnen! Net als Henk Jansen, van garagebedrijf Jansen in Zwolle. Op mijnOndernemersportaal zag Henk dat vijf trouwe klanten voor hun APK niet bij hem waren geweest. Dus belde hij ze op. Lees hier het hele verhaal van Henk.

Verzin promoties en acties

Een mooie korting of een bijzondere campagne doet het altijd goed bij mensen uit de buurt. Het kan voor velen de aanleiding zijn om tóch even langs te komen. ‘Bedenk eens iets geks! Een Ladies Night ben ik bijvoorbeeld al eens tegengekomen. Allemaal vrouwen in de werkplaats die onder het genot van een hapje en drankje dingen leren over auto’s. Hartstikke leuk! Of je bedenkt een ruitenwisseractie, waarbij je het belang van een goede ruitenwisser uitlegt. Daarmee haal je mensen toch je werkplaats in. Momenteel is dat natuurlijk allemaal wat lastiger, maar via mailings kun je je publiek vast opwarmen.’

Gebruik het voorspellend model

Op mijnOndernemersportaal staat allerlei interessante informatie die je kunt gebruiken om je omzet te verhogen. Met het voorspellend model (speciaal voor onafhankelijke autobedrijven) krijg je bijvoorbeeld inzicht in welke klanten op korte termijn toe zijn aan een nieuwe auto. Nienke: ‘Waarom zou je daar geen gebruik van maken? Stel dat je vier klanten mailt met een interessant aanbod en er reageert er eentje. Dan heb je met weinig inspanning toch weer een klant langer aan je verbonden. Op de langere termijn is dat altijd prettiger dan die ene auto die je verkoopt aan iemand die 200 kilometer weg woont. Die zie je toch niet meer terug in je werkplaats.

Wil je meteen weten welke klanten toe zijn aan een nieuwe auto? Log dan nu in op mijnOndernemersportaal en klik op het kaartje 'Welke klant is toe aan een nieuwe auto?'.

Extra tip: het AutoMotive Dashboard 

Wil je je lokale klanten nóg beter leren kennen? Denk dan eens aan het AutoMotive Dashboard. Hiermee krijg je informatie over producten waar de mensen in jouw postcodegebied behoefte aan hebben. Zo kun je slim inkopen, specifiek gericht op de wensen van jouw klanten.

Zo blijft de motor van jouw werkplaats draaien

Als je jouw postcode goed kent, dan kun je daarmee lokale klanten naar je werkplaats trekken. Wil je meer tips over hoe je de motor van jouw werkplaats kunt laten draaien? Lees dan ook eens de volgende artikelen:

Nog niet gevonden wat je zocht?

Of stel je vraag via…

Heb je een vraag?
Neem dan contact met mij op of met een van mijn collega's.