Een stuk van de taart naar de branche halen

Consumenten kunnen sinds begin 2022 hun auto online aanbieden bij viaBOVAG.nl. Zij krijgen dan een gegarandeerd bod. Als de consument dat aanneemt, wordt de auto opgehaald en aan BOVAG-leden aangeboden via de viaBovemij.nl Autoveiling. Waarom dit initiatief en hoe werkt het? 

Per jaar worden er ruim 600.000 auto’s verhandeld tussen consumenten. Het autobedrijf komt daar niet aan te pas. “Voorheen ging dat met een kaartje bij de supermarkt of een briefje achter de ruit”, zegt Eva Pepping, directeur van viaBovemij.nl. “Tegenwoordig hebben mensen met allerlei online platforms een veel groter bereik. Deze auto’s komen niet meer terecht bij het mobiliteitsbedrijf. Daar willen we een oplossing voor bieden.” Dat past bij het idee achter viaBOVAG.nl, legt Pepping uit. “Dit platform is er om consumenten op nieuwe manieren in verbinding te brengen met betrouwbare mobiliteitsbedrijven – met BOVAG-leden, dus.”  

Specifieke eisen 

Op viaBOVAG.nl kunnen consumenten hun auto aanbieden bij de Online Autoverkoopservice. Zij vullen kenteken, kilometerstand en enkele basale gegevens in en uploaden duidelijke foto’s. Die gegevens worden vervolgens beoordeeld: er worden alleen auto’s aangekocht die voldoen aan specifieke eisen. Zo moeten auto’s jonger zijn dan vijftien jaar. Zijn ze tussen de tien en vijftien jaar oud, dan hebben ze een kilometerstand van minder dan 200.000 óf nog minimaal twee maanden een geldige APK. Bij auto’s jonger dan tien jaar stelt viaBOVAG.nl geen eisen aan de kilometerstand of geldigheid van de APK. “Bij de inkoop wordt altijd nagegaan of de kilometerstand verklaarbaar is en of de auto niet te vaak van eigenaar gewisseld is”, zegt Pepping.  

Serieus meedoen 

Als de auto aan deze voorwaarden voldoet, dan ontvangt de consument een gegarandeerd bod op de auto. Accepteert de consument dit bod, dan wordt de auto gratis opgehaald. “De volgende stap is dat de ingekochte auto’s worden aangeboden op de viaBovemij.nl Autoveiling”, zegt Pepping. “Die is alleen toegankelijk voor BOVAG-leden. Elke veiling loopt meerdere dagen, zodat BOVAG-bedrijven voldoende gelegenheid hebben om een bod te doen. Elke auto wordt twee keer aangeboden op de autoveiling. De focus in de ontwikkeling van de veiling is om de drempel voor het inkopen van auto’s op veilingen zo laag mogelijk te maken. Op die manier stellen we meer autobedrijven in staat om tegen goede prijzen occasions in te kopen. En dat is prettig, want occasions zijn schaars. Het grote voordeel voor de branche is, dat de verkoopservice in potentie zorgt voor een stroom gebruikte auto’s die anders niet of nauwelijks beschikbaar zou komen voor BOVAG-autobedrijven.”  

Niet op zoek 

Pepping kan zich voorstellen dat sommige autobedrijven zich zorgen maken over deze propositie. Als je consumenten de mogelijkheid biedt om online hun auto te verkopen aan een portaal, gaat dat dan niet ten koste van het aantal auto’s dat bij het autobedrijf wordt ingeruild? “Nee”, zegt zij stellig. “Natuurlijk zien autobedrijven het liefst dat de auto bij hen op de vestiging wordt ingeruild. Maar dat is niet altijd de reis die de consument aflegt. Met deze propositie vangen we vooral de consument die een auto inlevert en geen andere koopt. Denk aan mensen die overstappen op private lease of die een auto verkopen uit een erfenis. Of denk aan huishoudens die een auto wegdoen omdat ze meer thuis werken of kiezen voor bijvoorbeeld een speed pedelec voor woon-werkverkeer. Omdat deze consumenten niet op zoek zijn naar een andere auto, is de kans klein dat ze naar het BOVAG-bedrijf gaan om de auto te verkopen.”   

Tevredenheid 

Uit de cijfers blijkt dat die redenering tot nu toe opgaat. 64 procent van de consumenten die tot nu toe gebruik heeft gemaakt van de viaBOVAG.nl-verkoopservice geeft aan dat zij niet op zoek zijn naar een nieuwe auto. Nog eens 21 procent heeft al een andere auto gekocht. “Voor consumenten is de verkoopservice een aantrekkelijke propositie”, zegt Pepping. “Ze krijgen een gegarandeerd bod op hun auto en als ze het aannemen, wordt de auto opgehaald en krijgen ze hun geld. Vergelijk dat met andere websites, waar je eerst een keuring op locatie moet doen en op basis daarvan moet onderhandelen. En als je de auto zelf verkoopt, krijg je allerlei mensen aan de deur. Dat soort trajecten kan leiden tot een hoger bod dan dat van ons, of het kan lager zijn. Maar bij viaBOVAG.nl weet de consument precies wat hij kan verwachten. Dat scheelt een hoop gedoe, en dat is een belangrijke reden om voor deze propositie te kiezen.” En er is nog een statistiek die aantoont dat de verkoopservice aansluit bij de wensen van consumenten: mensen die gebruikmaken van de service geven gemiddeld een 6,5 voor hun tevredenheid – op een schaal van één tot zeven. 

Balans 

Sinds de start van de verkoopservice zijn er een kleine vijfhonderd auto’s aangekocht en aangeboden op de veiling. Het gros daarvan is wat ouder en heeft een hoge kilometerstand. Niet alle auto’s worden afgenomen door BOVAG-leden, ziet Pepping. “Wat we tot nu toe hebben neergezet, is zeker nog niet perfect: het is volop in ontwikkeling. We kijken naar mogelijkheden om de kosten voor de veiling omlaag te brengen. Zo maakten we tot voor kort van alle auto’s foto’s van de hoogste professionele kwaliteit. Dat is gewoon niet voor alle auto’s nodig, dus zoeken we daarin naar balans. Ook denken we na over acties aan de consumentenkant om meer jonge auto’s met weinig kilometers binnen te halen, die een hoge kans van slagen hebben op de veiling en uiteindelijk in de showroom van BOVAG-leden.”  

Finetunen 

Sinds de start van de viaBovemij Autoveiling hebben 350 BOVAG-leden zich aangemeld. Niet al deze aanmelders hebben ingelogd, en niet alle inloggers hebben een bod uitgebracht, ziet Pepping. “Het liefst heb ik alle BOVAG-autobedrijven aan boord, maar dat is een utopie. Het zou mooi zijn als meer leden actief gebruikmaken van de veiling. We werken er hard aan om zo goed mogelijk aan te sluiten bij de wensen van leden, dus het is fijn als er actieve gebruikers zijn die ons feedback geven. Wat ik heel mooi vond, was dat we werden uitgenodigd door een BOVAG-ondernemer die met verschillende veilingen werkt. ‘Kom bij ons zitten als er veilingen zijn, dan kun je zien wat werkt en wat niet’. Dat was een heel gaaf aanbod dat ons zeker gaat helpen met verdere verbetering. Wat ook enorm geholpen heeft, is alle feedback over praktische zaken die we hebben ontvangen via enquêtes en demo’s in de testfase: welke informatie is nodig, waar moet die staan, hoe uitgebreid en noem maar op. Samen met ondernemers gaan we de komende maanden finetunen. Ons doel is om zo veel mogelijk auto’s door de keten te laten gaan en zo veel mogelijk auto’s terug te brengen naar de branche.” Op hoeveel auto’s mikt Pepping precies? “Van die 600.000 per jaar moeten er op termijn makkelijk een paar duizend per maand te vangen zijn. Dat is nu nog toekomstmuziek, maar we werken er hard aan om het volume gestaag omhoog te brengen. We zetten alles op alles om BOVAG-leden een nieuw inkoopkanaal aan te bieden dat voldoende substantie heeft en hen toegang geeft tot een voorheen onbereikbaar marktsegment. We willen een flink stuk van die taart naar de branche halen.” 

Ook deelnemen?

Alle BOVAG-leden kunnen meebieden in de viaBovemij.nl Autoveiling. Ook deelnemen? Meld je aan op viabovemij.nl/autoveiling

Dit is een bewerkte versie van een artikel dat eerder in de BOVAGKrant verscheen.

Aanbevolen artikelen

Directeur Wouter van Kesteren vertrekt bij viaBOVAG.nl
Het Bovemij Mobiliteitsfestival: een knaller van een eerste editie!
Paul de Vries: “Zo maak je van online advertenties echte winnaars” 

Nog niet gevonden wat je zocht?

Of stel je vraag via…

2
3
4
Heb je een vraag?
Neem dan contact met mij op of met een van mijn collega's.