Autobedrijf Welman: “Elke collega is alert op veiligheid”

Hoe regelen bedrijven in de mobiliteitsbranche de veiligheid op hun werkvloer? Die vraag stellen we deze Week van de Veiligheid – van 11 tot en met 17 oktober – aan meerdere ondernemers. Ons doel? Jou inspireren om de veiligheid op je eigen werkvloer onder de loep te nemen. Vandaag: Jack Welman, directeur van Autobedrijf Welman. “Leeft iemand de protocollen niet na? Dan spreken we hem daarop aan.”

De Week van de Veiligheid is een jaarlijks initiatief van het CCV, een stichting die veiligheidsproblemen in kaart brengt. Dit jaar ligt de focus op het voorkomen van criminaliteit. Welman, die zowel in Hoorn als Alkmaar een showroom en werkplaats heeft, vertelt hoe hij zijn bedrijf veilig houdt – ook tegen criminaliteit.

Hoe beschermen jullie jezelf tegen criminelen?

“Daar kan ik natuurlijk niet heel specifiek op ingaan; anders weten criminelen precies waar onze zwakke plekken zitten. Maar we hebben zeker onze maniertjes. Zo hangen er verschillende camera’s die dag en nacht alles opnemen. Ik krijg op mijn mobiel een seintje wanneer ze iets verdachts zien. Hierdoor merkte ik ooit dat een auto elke avond rond dezelfde tijd op onze stoep geparkeerd stond.”

En toen?

“Toen ik de beelden beter bekeek, zag ik duidelijk dat de bestuurder drugs verhandelde op mijn terrein. Ik belde de politie, die de man snel inrekende. Ik denk dat ik hiermee erger heb voorkomen, want zo’n gast trekt andere mensen aan die kwade dingen in de zin hebben. En die wil je weghouden van je bedrijf. Voor je het weet heb je een inbraak.”

Hebben jullie ook aandacht voor cybercriminaliteit?

“We zijn daar heel alert op. Als je gehackt wordt, kost dat behoorlijk veel geld. En het geeft je kopzorgen, natuurlijk. Onze pc’s zijn daarom zo ingesteld dat we alleen naar sites kunnen die relevant zijn voor onze bedrijfsvoering. Dat voorkomt dat we malware binnenkrijgen wanneer een medewerker per ongeluk op een link in een phishingmail klikt. Ook hebben we een IT’er die meekijkt als we een onbekende inlog krijgen. En we veranderen natuurlijk vaak onze wachtwoorden.”

Wat zijn de grootste veiligheidsrisico’s binnen je bedrijf?

“Die zie ik vooral in onze werkplaatsen. Zo is tinner, een schoonmaakmiddel, brandgevaarlijk. En technici of klanten zouden kunnen vallen over rondslingerend gereedschap. Om dit soort risico’s te beperken hebben we duidelijke protocollen opgesteld, in samenwerking met een onafhankelijke partij. De tinnerflessen moeten bijvoorbeeld altijd worden afgesloten met een dop – niet met een doek, zoals we eerst deden. En elke technicus heeft een eigen kar waarin hij gereedschap opbergt.”

Zie je ook veiligheidsrisico’s voor niet-technici?

“Zeker. En ook die pakken we aan. Zo laten we onze verkopers nooit bij klanten in de auto stappen als die een proefrit komen doen. Ik ken mensen – geen collega’s, gelukkig – die nu in een rolstoel zitten door slecht rijgedrag van klanten. Verder hebben we de vrachtwagenchauffeur, die onze auto’s vervoert, een cursus laten volgen waarbij hij onder meer leerde zekeren en stuwen. Essentieel, want je moet er niet aan denken dat hij een ongeluk krijgt doordat de lading losschiet.”

Leeft het thema veiligheid sterk binnen jouw bedrijf?

“Absoluut. Als een medewerker de protocollen niet volgt, spreken zijn collega’s hem daarop aan. En sinds een deskundige onze grootste risico’s voor ons in beeld bracht, zijn we helemaal alert. Áls er wat gebeurt, komt dit meestal door derden. Zo legde een onderhoudsmonteur van een installatiebedrijf zijn gereedschapskist eens op een onhandige plek. Een klant struikelde erover en klapte met zijn hoofd op de brug. Nou, toen kon de BHV’er aan de slag! Gelukkig liep het goed af. Maar het laat wel zien: een ongeluk zit in een klein hoekje.”

Theo Schilder: "Ons alarmsysteem is steengoed"
Verleng je verzekeringscontract eenvoudig online
Verkeersschool Hoek Bouma “We hebben overal camera’s”

Nog niet gevonden wat je zocht?

Of stel je vraag via…

2
3
4
Heb je een vraag?
Neem dan contact met mij op of met een van mijn collega's.