viaBovemij.nl Autoveiling

Bovemij en viaBOVAG.nl zijn gestart met de viaBovemij.nl Autoveiling: een veiling van gebruikte auto’s, exclusief voor BOVAG-leden. Hiermee bieden we jou als autobedrijf een interessante mogelijkheid om aan occasions te komen. 

Via de veiling bied je mee op auto’s die via de Online Autoverkoopservice op viaBOVAG.nl zijn aangekocht bij particulieren. Dit betreft occasions die normaal gesproken niet zo snel - of pas via een omweg - in het BOVAG-kanaal terechtkomen.  

Bied mee op auto’s van consumenten

viaBOVAG.nl ken je natuurlijk al voor de verkoop van je auto’s. Onlangs hebben we hier een nieuwe dienst voor consumenten aan toegevoegd: de Online Autoverkoopservice. Hiermee bieden we consumenten een betrouwbare oplossing voor de verkoop van hun auto. En dan specifiek auto’s die ze hoogstwaarschijnlijk niet via een autobedrijf zullen verkopen. Na de aankoop van een auto bieden we deze auto’s aan op de viaBovemij.nl Autoveiling. Als deelnemend BOVAG-lid bied jij exclusief mee op deze occasions! 

De pilotfase van de veiling is inmiddels afgerond. De eerste groep veiling deelnemers is enthousiast en heeft ons goed geholpen met het verbeteren van de veiling. Ben jij ook op zoek naar goede occasions? Meld je dan direct aan voor de autoveiling:

Aanmelden 

Meest gestelde vragen over de autoveiling

Hieronder vind je de antwoorden op de meest gestelde vragen over de autoveiling. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact op met jouw accountmanager van Bovemij. Wij helpen je graag verder!

Waarom zijn Bovemij en viaBOVAG.nl met Online Autoverkoopservice gestart?

De markt van tweedehands voertuigen is explosief gegroeid. Hierdoor is het voor veel BOVAG -leden lastig om aan de gewenste occasions te komen. Daarnaast heb je als autobedrijf niet altijd toegang tot de markt van onderlinge verkoop door particulieren. 

Met de Online Autoverkoopservice bieden we consumenten de mogelijkheid om hun auto te verkopen. Dit geeft jou toegang tot een aanbod van occasions dat voorheen niet beschikbaar was voor autobedrijven. Na de aankoop van een auto biedt onze veilingpartner Auto Platform Nederland deze auto’s aan op de viaBovemij.nl Autoveiling. Als deelnemend BOVAG-lid bied jij exclusief mee op deze occasions. 

Waarom de keuze voor Auto Platform Nederland?
ViaBOVAG.nl wil zich onderscheiden in de markt door voor de consument een betrouwbaar en transparant innameproces te organiseren. Auto Platform Nederland is daarin gespecialiseerd. Auto Platform Nederland organiseert de inname bij de consument thuis. Dit zorgt voor veel verkoopgemak voor de consument. Om de gekochte auto’s weer terug te brengen in het BOVAG-netwerk, is het logisch dat het verkooptraject ook vanuit Auto Platform Nederland wordt doorgezet. Auto Platform Nederland is bekend met de logistiek van het kopen, het verkopen, het transporteren van het voertuig. Dit maakt de cirkel rond.
Wordt op ieder voertuig een bod uitgebracht door Auto Platform Nederland?
Nee, er wordt een bod uitgebracht op de voertuigen die passen binnen de voorwaarden die gesteld zijn. In de antwoorden hieronder lees je welke voertuigen in aanmerking komen om aangeboden te worden in de veiling.
Wat zijn de leeftijden van de auto’s die worden aangeboden op de veiling?
  • Auto’s jonger dan 10 jaar, ongeacht de kilometerstand en geldigheid APK. 

  • Auto’s van 10 t/m 15 jaar oud met een kilometerstand van minder dan 200.000 km of minimaal 2 maanden geldige APK.

Aan welke kenmerken voldoet het aanbod op de veiling verder?
  • Een logische kilometerstand. De RDW beoordeelt of de geregistreerde stand een logisch verloop laat zien. Auto Platform Nederland neemt het oordeel van de RDW over. 
  • Een geldig Nederlands kenteken (geel of grijs).

  • Personen- en lichte bestelwagens met een gewicht van minder dan 3.500 kilogram. Personenwagens wegen vrijwel altijd minder dan 3.500 kilogram. Voor bedrijfswagens geldt dat lichte bedrijfswagens of light commercial vehicles (LCV) wel worden aangeboden. 

  • Auto’szonderschade,metlichte visueleof rijdbare schade. De Auto Platform Nederland taxateurs beoordelen of de eventuele schade aan het voertuig “een lichte schade” is. 
  • Niet te vaak overschreven op naam. Bijvoorbeeld: een jonge auto die in de eerste 4 maanden van zijn bestaan 4 keer overschreven is op naam, dat is ongebruikelijk. Voor een oude auto die in de laatste 3 maanden 3 keer is overschreven geldt hetzelfde.  

  • Zonder WOK-status. WOK staat voor “Wacht Op Keuren”. Dit is een melding die op het kenteken geplaatst wordt door de politie. Het houdt in dat het voertuig niet aan de wettelijke eisen voldoet en dat het herkeurd moet worden voordat het weer de openbare weg op mag.

Worden er ook geïmporteerde voertuigen aangeboden?

Ja, geïmporteerde voertuigen worden o.a. onder de volgende voorwaarden aangeboden: 

  • Het voertuig is geïmporteerd uit een land binnen Europa. 

  • De onderhoudshistorie van het voertuig is volledig bekend. 

  • De BPM komt overeen met de normale bruto BPM. 

  • Er is sprake van reguliere kentekenafgifte.

Hoe ziet de veiling eruit?

De veiling wordt aangeboden op viaBovemij.nl. Voordat voertuigen worden aangeboden organiseert Auto Platform Nederland een innameproces waarbij de auto wordt gekeurd. Ook maakt Auto Platform Nederland een proefrit en worden er foto’s van de auto gemaakt voor de veiling. 

  • Vanaf welke prijs bieden?  

Elk te veilen voertuig heeft een vanafprijs. Hiermee zijn deelnemers van te voren geïnformeerd en kunnen zij zelf bepalen wel/niet een bod op het betreffende voertuig uit te brengen. 

  • Wanneer gewonnen?  

Na de veiling ontvangt Auto Platform Nederland alle biedingen. De bieder met het hoogste bod wint de veiling.  

  • Welke informatie krijg ik te zien?  

Alle relevante voertuiginformatie, inclusief foto’s, tekortkomingen (schade/defecten) als deze visueel waarneembaar zijn. 

  • Hoeveel tijd zit er tussen het ontvangen van de biedingen en de gunning/oordeel van Auto Platform Nederland?

Auto Platform Nederland maakt de gunning binnen 48 uur bekend. 

  • Wordt RDC voertuigdata (VTS XML) gebruikt?  

Er wordt gebruik gemaakt van de voertuigdata van RDC. Hiermee worden dataconflicten voorkomen.

Hoe werkt de Autoveiling?
Iedere deelnemer kan per auto een bod plaatsen, verhogen, verlagen of annuleren. Andere bieders zien dit niet. Er is dus geen sprake van een veiling op basis van opbod. Ook jij ziet de biedingen van andere bieders niet. 
Welke informatie krijg ik te zien?

Alle relevante voertuiginformatie, inclusief foto’s, tekortkomingen (schade/defecten) als deze visueel waarneembaar zijn. En de veilingkosten die bij aankoop van een voertuig in rekening worden gebracht.

Wanneer weet ik of ik de veiling heb gewonnen?
Na de veiling ontvangt Auto Platform Nederland alle biedingen. De bieder met het hoogste bod hoort vervolgens binnen 48 uur dat hij de veiling heeft gewonnen. Het winnende bod wordt niet gedeeld met de overige veilingdeelnemers.
Wat gebeurt er als ik de veiling heb gewonnen?
De winnaar van de veiling ontvangt hiervan een orderbevestiging en is verplicht te betalen. Wanneer de order is betaald, wordt de auto gevrijwaard en tenaamgesteld en kan de auto in de voorraad worden opgenomen. Na deze stappen gaat de auto op transport en wordt deze binnen 5 werkdagen afgeleverd.
Wat gebeurt er met het voertuig als er geen bod wordt uitgebracht?
Het voertuig wordt nogmaals aangeboden op de eerstvolgende autoveiling. Wordt het voertuig niet verkocht, dan mag het voertuig binnen het netwerk van Auto Platform Nederland worden verkocht. 
Hoe vaak vindt een veiling plaats?
Het aantal veilingen is afhankelijk van het aanbod ingekochte auto’s op viaBOVAG.nl.
Hoeveel autobedrijven kunnen per veiling deelnemen?
Wij vinden het belangrijk dat alle deelnemers aan de veiling een goede kans hebben daadwerkelijk een auto te kunnen kopen. Daarom streven wij naar een optimale verhouding van het aantal veilingdeelnemers tot het aantal beschikbare auto’s in de veiling.
Wie kan aan de veiling deelnemen?
De veiling is uitsluitend toegankelijk voor BOVAG-leden.
Wat gebeurt er bij een gelijke bieding?
Het tijdstip van het bod is leidend, Degene die als eerste het hoogste bod heeft uitgebracht, wint de veiling.
Wat zijn de veilingkosten?

De veilingkosten bestaan uit 2 elementen: 

1. Veilingkosten zijn afhankelijk van de verkoopprijs van het voertuig. Hieronder vind je de veilingkosten per prijscategorie:  

Verkoopprijs Veilingkosten
Tot € 5.000 € 280
€ 5.001 - € 10.000 € 330
€ 10.001 - € 15.000 € 405
€ 15.001 - € 20.000 € 455
Meer dan € 20.000 € 530

Deze veilingkosten zijn ten gunste van Auto Platform Nederland. Hiervoor faciliteren zij het veilingplatform, maken zij foto’s van het voertuig, keuren ze het voertuig en verzorgen ze het proefrijden, de documentatie en de vrijwaring.   

2. Transportkosten zijn ten gunste van Auto Platform Nederland. Auto Platform Nederland organiseert het transport binnen 5 werkdagen. Hieronder zie je de transportkosten per type voertuig: 

  • Personenauto: € 89,-

  • Kleine bedrijfswagen: € 109,-

  • Grote bedrijfswagen: € 159,-

  • Overige maten o.b.v. calculatie

Alle genoemde bedragen zijn exclusief BTW.

Welke marge behaalt Auto Platform Nederland op de inkoop?
De precieze inkoopprijs door Auto Platform Nederland is vertrouwelijk en zullen we niet bekendmaken. Het is wel in eenieders belang dat marktwerking haar rol speelt – de consument aan de ene kant als verkopende partij zal altijd akkoord moeten gaan met het bod op zijn auto en aan de andere kant moet de auto door de veilingdeelnemers als een aantrekkelijk object beschouwd worden.
De auto voldoet niet aan mijn verwachtingen. En nu?
Mocht het gebeuren dat er onvoorziene zaken naar voren komen, dan kan er binnen 48 uur bij Auto Platform Nederland worden gereclameerd. Auto Platform Nederland neemt vervolgens contact op om eventuele opties te bespreken.
Wat gebeurt er bij een klacht over het geleverde voertuig?
Auto Platform Nederland zal bij reclamatie een onafhankelijke expertise laten uitvoeren. De uitkomst daarvan wordt gebruikt om te kiezen voor auto retour, vergoeding van de geconstateerde waardevermindering, of reparatie door Auto Platform Nederland. 
Hoe worden consumenten geworven voor de Online Autoverkoopservice van viaBOVAG.nl?
Consumenten worden via online kanalen en tv-commercials geworven. De teksten op viaBOVAG.nl zijn aangepast naar “verkoop uw auto tegen een eerlijke prijs”.
Op welke manier wordt Auto Platform Nederland getoond in de tv-commercial?
Het logo van Auto Platform Nederland wordt niet (meer) in beeld gebracht bij de tv-commercial; wel wordt in de voice-over over Auto Platform Nederland gesproken. Dit is de minimale vereiste van de Reclame Code Commissie.
Hoe kan ik me aanmelden voor de veiling?
Wil jij een uitnodiging ontvangen voor een van de volgende veilingen en toegang krijgen tot een exclusief aanbod van consumentenauto’s? Laat het ons dan weten door je aan te melden op viabovemij.nl/autoveiling.

Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact op met jouw accountmanager van Bovemij. Wij helpen je graag verder!