Feiten en cijfers over cybercriminaliteit op een rij

Cybercriminaliteit kost het Nederlandse bedrijfsleven miljarden euro’s per jaar. Meer dan zestig procent van de Nederlandse ondernemers heeft er in meer of mindere mate wel eens mee te maken gehad. Toch is lang niet iedereen zich bewust van de gevaren. Welke feiten en cijfers moet je echt kennen?

Liefst één op de drie BOVAG-leden had in 2017 te maken met cybercrime. Toch staat bewapening tegen cybercrime bij lang niet alle bedrijven hoog op de agenda. Oktober is de Cyber Security Maand. Daarom staan we deze maand extra stil bij de gevaren van cybercriminaliteit en hoe je je ertegen kunt wapenen.

Impact

Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat ‘gewone’ diefstal de maatschappij jaarlijks 1 miljard euro kost. Een hoop geld, maar het staat in schril contrast met de schade die cybercrime op jaarbasis oplevert: meer dan 10 miljard euro. En dat getal lijkt de komende jaren zeker niet minder te worden. Het aantal cyberaanvallen stijgt namelijk. In 2013 was het aantal aanvallen zes keer hoger dan in 2006.

Schademakers

Welke bedreigingen veroorzaken de meeste schade? Het CBS stelt dat dat de grootste risico’s op waardeverlies voortkomen uit onderbrekingen van de operationele continuïteit (41%), het verlies van derde partij- en privacy-gerelateerde informatie (19%) en verminderde betrouwbaarheid (18%).

Risicovol gedrag

Cybercriminelen doen alles om ‘binnen te komen’. Dan is het wel zo handig om het ze niet gemakkelijk te maken. Omdat lang niet iedere medewerker zich bewust is van de gevaren, wordt soms bijna de rode loper uitgelegd voor deze criminelen. Zo accepteert 1 op de 3 medewerkers uitnodigingen van mensen die zij niet kennen. Daarnaast logt 39% van de gebruikers niet uit als zij hun werkplek verlaten en gebruikt 24% dezelfde online opslag voor zowel zakelijk als privé.

Voorbereiding

MKB-ondernemers zijn slecht voorbereid op de eventuele komst van cybercriminelen, vindt 83% van hen. 39% van het MKB heeft geen digitaal beveiligingsplan en een derde van alle ondernemers heeft geen regels voor sterke wachtwoorden en heeft niets afgesproken over omgang met klantgegevens.

Werk aan de winkel

Er is dus een hoop te doen, maar waar begin je? Wij zetten de stappen die je kunt nemen op een rij:

  1. Breng de risico’s in kaart.

  2. Analyseer en beoordeel deze risico’s en in hoeverre je deze risico’s onder controle hebt.

  3. Bepaal wat je wilt doen met deze risico’s: verkleinen, vermijden, accepteren of verzekeren.

  4. Evalueer je aanpak regelmatig en kijk of die het gewenste resultaat heeft. Zo niet, pas je aanpak dan aan.

De diensten uit ons Digitaal Veilig Pakket van Bovemij kunnen je helpen bij het in kaart brengen van de risico’s bij digitaal ondernemen. Je kunt bijvoorbeeld gebruikmaken van de ICT- en organisatorische scan uit het pakket. Van beide scans ontvang je dan een rapportage met handige actiepunten, waarmee je direct aan de slag kunt!

Nog niet gevonden wat je zocht?

Of stel je vraag via…

Heb je een vraag?
Neem dan contact met mij op of met een van mijn collega's.