‘Cybercriminaliteit? Dat overkomt mij niet’

Valt bij jou niets te halen? Heb je niets te verbergen? Dat denk je maar. En veel ondernemers met jou. Tot het noodslot toeslaat. Want dan ben je als ondernemer meer tijd kwijt aan schadebeperking dan producten verkopen.

Ruim 60% van ondernemend Nederland heeft te maken gehad met cybercrime. Bijvoorbeeld via ransomware, een vorm van oplichting die steeds vaker voorkomt . Toch staat bewapening tegen cybercriminaliteit bij lang niet alle bedrijven hoog op de agenda. Sterker nog: MKB’ers schatten de schade van digitale risico’s relatief laag in, blijkt uit het Nationaal Cybersecurity
Bewustzijnonderzoek 2019. Met als gevolg dat 39% van de Nederlandse ondernemers geen digitaal beveiligplan heeft en 33% geen regels voor sterke wachtwoorden. Oktober is de Cyber Security Maand. Daarom staan we deze maand extra stil bij de gevaren van cybercriminaliteit en hoe je je ertegen kunt wapenen.

Niks waardevols?

Een veelgehoord excuus van ondernemers is: bij mij valt toch niets te halen. Een bijzonder groot misverstand, stelt Esther Landman, productontwikkelaar bij Bovemij. ‘Bij ieder bedrijf valt iets te halen. Cybercriminelen zijn geen bankrovers. Ze stelen geen koffers met geld. Ze zijn vaak geïnteresseerd in iets wat vrijwel ieder bedrijf heeft: klantdata.’ Uit onderzoek van Adfiz blijkt dat liefst 33% van de ondernemers niets heeft afgesproken over de omgang met klantgegevens.

Problemen met flinke gevolgen

Daar moet iets aan gedaan worden, vindt Esther. ‘Als ondernemer is het sowieso zaak om je klantenbestand op orde te hebben, maar met kapers op de kust is het belang daarvan nog groter. Om meerdere redenen. Is er een datalek, dan komen gedupeerden – terecht – bij jou verhaal halen. Je kunt van toezichthouder Autoriteit Persoonsgegevens een boete krijgen.

De basisboete kan, onder andere afhankelijk van het aantal betrokkenen, verhoogd of verlaagd worden. Het maakt dan niet uit of het gegevens zijn van mensen of bedrijven die al geen klant meer zijn. Daarnaast: wie wil er nog zakendoen met een partij waar persoonsgegevens op straat liggen?’.

Nergens aankloppen

Ondernemers die dachten veilig te zijn maar toch geraakt worden, weten vaak niet goed wat ze met de situatie aan moeten, legt Esther uit. ‘Veel van hen denken dat ze aan een ICT-leverancier voldoende hebben. Maar die levert hen vaak alleen software en kan niet helpen als er sprake is van cybercrime. Dan moeten ondernemers regelmatig zélf het probleem oplossen, waardoor ze minder tijd hebben voor hun gebruikelijke werkzaamheden.’

Een van hen is Gerard Spoor. Ook hij dacht alles goed geregeld te hebben, maar werd slachtoffer van een datahack. Dit kostte hem naast een hoop geld ook flink wat tijd. Meteen na deze hack hevelde hij alle bedrijfsbestanden over naar de Cloud en zorgde hij voor een dagelijkse back-up.

Wat te doen?

Behalve het goed op orde hebben van je klantgegevens en bescherming daarvan, kun je nog meer doen, vertelt Esther. ‘Ons Digitaal Veilig Pakket bevat twee veiligheidsscans: de organisatorische scan en de ICT-scan. Deze geven je inzicht in hoe veilig je bedrijf nu is. De organisatorische scan gaat onder meer na in hoeverre jij en je medewerkers bewust zijn van cyber, wat het
informatieveiligheidsbeleid is en in hoeverre je afhankelijk bent van ICT.

De ICT-scan test je systemen, waardoor je erachter komt hoe goed je beschermd bent tegen inbraak en cybercrime. Zodra je weet hoe je ervoor staat, kun je vervolgstappen nemen. Je bent nooit volledig beschermd tegen cybercriminaliteit, maar je kunt de gevaren wel tot een minimum beperken.'

Meer weten over cybercrime?

Bekijk dan onze speciale pagina over cybercrime. Hier vind je allerlei artikelen over cybercrime en delen we ervaringen van ondernemers in de mobiliteitsbranche.

Bekijk al het nieuws

Nog niet gevonden wat je zocht?

Of stel je vraag via…

2
3
4
Heb je een vraag?
Neem dan contact met mij op of met een van mijn collega's.