Renee Schilder: "Ons alarmsysteem is steengoed"

Hoe regelen bedrijven in de mobiliteitsbranche de veiligheid op hun werkvloer? Die vraag stelden we tijdens de Week van de Veiligheid aan meerdere ondernemers. Ons doel? Jou inspireren om de veiligheid op je eigen werkvloer onder de loep te nemen. In dit interview Renee Schilder, leidinggevende bij Theo Schilder Tweewielers in Alkmaar.

De Week van de Veiligheid is een jaarlijks initiatief van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV), een stichting die veiligheidsproblemen in kaart brengt. Dit jaar ligt de focus op het voorkomen van criminaliteit. Schilder vertelt hoe het bedrijf, dat twee werkplaatsen en een winkel heeft, zich wapent tegen criminelen en bedrijfsongelukken voorkomt.

Wordt er bij jullie weleens wat gestolen?

“Jawel, elke winkelier heeft te maken met diefstal. Gelukkig valt het mee bij ons, er wordt nooit wat kostbaars geroofd. Dat komt onder meer doordat onze medewerkers een oogje in het zeil houden en we dure dingen in een kast met slot bewaren. En hoewel het ook vervelend is als niet-kostbare spullen, zoals een fietsbel, in iemands tas ‘glippen’, kiezen we ervoor om die gewoon los in de schappen te laten staan. Want klanten willen items vaak even beter bekijken, voordat ze wat kopen.”

“Overigens hebben we ook weleens inbrekers aan de deur gehad, maar die vingen bot. We hebben namelijk sterke rolluiken en een steengoed alarmsysteem. Hoe dat werkt? Dat zeg ik niet, want dan weten criminelen precies waar onze zwakke plekken wél zitten.”

Los van criminaliteit; hoe zit het met de veiligheid? Waar zitten de risico’s voor arbeidsongevallen?

“We hebben een winkel, een werkplaats voor fietsen en een voor brommers. Bij de laatste liggen de meeste risico’s. Je wil namelijk geen scooter op je tenen krijgen. Medewerkers moeten daarom altijd schoenen met stalen neuzen dragen als ze hier werken. Rondslingerend gereedschap is uit den boze in beide werkplaatsen. Je hebt het in je hand of het hangt aan de muur. Want mensen kunnen zich eraan bezeren of erover struikelen.”

“Er zijn nog meer risico’s waar onze technici rekening mee moeten houden. Ze mogen bijvoorbeeld geen petjes dragen, want die kunnen vlam vatten tijdens het lassen. En kleding mag zeker niet licht ontvlambaar zijn. Over brand gesproken: we houden natuurlijk rekening met de toenemende elektrificatie in de branche. Accu’s kunnen bijvoorbeeld ontvlammen. We zorgen daarom dat de kennis van onze monteurs op dit gebied up-to-date blijft. We leren ze bijvoorbeeld dat ze die accu’s in speciale kasten moeten opslaan. En we hebben extra blusmiddelen aangeschaft voor als er toch nog een vuur vat.”

Jullie werkplaatsen zijn in de winkel. Hoe voorkomen jullie dat daar mensen komen die niet weten hoe je veilig met gereedschap omgaat?

“De twee werkplaatsen zijn afgesloten met een wand en een deur, dus je komt er als winkelmedewerker of klant niet zomaar in. En dat is ook niet de bedoeling. Iedereen die er in principe niks te zoeken heeft, moet toestemming vragen om de werkplaatsen te betreden. Op die manier voorkom je een hoop problemen.”

Veiligheid op de werkvloer begint natuurlijk bij bewustwording onder medewerkers. Hoe regelen jullie dat?

“Sowieso laten we medewerkers aan het begin van hun dienstverband een verklaring ondertekenen. Daarin staat een hele lijst met veiligheidsvoorwaarden waaraan zij moeten voldoen. Bovendien is er altijd een leidinggevende aanwezig en die let natuurlijk op de veiligheid. Houdt iemand zich niet aan de richtlijnen, dan wordt hij of zij daar meteen op aangesproken. Zo blijft iedereen alert!”

Aanbevolen artikelen

Eigenrisicodragerschap: dit moet je erover weten
Nienke Eendhuizen nieuwe directeur Autotrust
Verhuur bedrijfsgebouwen aan het COA voor asielopvang

Nog niet gevonden wat je zocht?

Of stel je vraag via…

Heb je een vraag?
Neem dan contact met mij op of met een van mijn collega's.