Bovemij heeft de laatste tijd meerdere meldingen ontvangen van verduistering na een proefrit, waarbij mogelijk dezelfde proefrijder betrokken is. Ook via BOVAG kregen we soortgelijke signalen. Daarnaast komt het voor dat voertuigen die voor lease zijn afgeleverd, niet worden teruggebracht of betaald. Wees daarom alert, want de schade kan fors oplopen!
Verduistering of oplichting: wat is het verschil?
Verduistering lijkt op oplichting, maar juridisch gezien is er een verschil. Dat verschil bepaalt ook of er dekking is op je verzekering:
- Verduistering houdt in dat jij als eigenaar de auto vrijwillig hebt meegegeven, bijvoorbeeld voor een proefrit of aflevering, en dat de afspraak in eerste instantie te goeder trouw was. De ontvanger besluit echter later het voertuig niet terug te geven.
- Oplichting betekent dat de intentie vanaf het begin al niet goed was. Je hebt het voertuig afgeleverd of verkocht aan iemand die nooit van plan was te betalen, maar je met voorbedachte rade heeft misleid met valse gegevens of een verzonnen verhaal.
Voorbeeldsituaties uit de praktijk
- Een klant komt langs, maakt een professionele indruk en wil een proefrit maken. Hij komt niet meer terug.
- Een voertuig wordt afgeleverd bij een "leasebedrijf", maar betaling blijft uit. Achteraf blijkt het bedrijf niet te bestaan.
Wat kun je doen om risico’s te beperken?
- Vraag altijd om een geldig rijbewijs en leg de persoonsgegevens goed vast, inclusief kopie of scan.
- Controleer de persoonsgegevens bijvoorbeeld met behulp van een programma, zoals Elena van Bovag
- Geef slechts één sleutel mee tijdens de proefrit en controleer bij terugkomst de werking van de sleutel.
- Spreek vooraf een duidelijke eindtijd of -datum af voor het terugbrengen van het voertuig.
- Controleer zakelijke klanten, bijvoorbeeld via KvK of kredietchecks.
- Zorg voor een goede registratie van afspraken en communicatie.
- Wees extra alert bij spoedleveringen of ongebruikelijke situaties.
Voor meer tips, kun je BOVAG raadplegen: https://mijn.bovag.nl/actueel/nieuws/wees-alert-opnieuw-auto-s-verduisterd-na-proefrit-en-aflevering-voor-lease of contact opnemen met preventie@bovemij.nl voor advies.
Hoe zit het met de verzekering?
-Bij verduistering is er doorgaans wél dekking via onze handelsvoorraadverzekering, mits de persoonsgegevens van de bestuurder bekend zijn. Indien aan de voorwaarden is voldaan, wordt de complete schade, na aftrek van het eigen risico, vergoed door de verzekeraar.
-Bij oplichting is er géén dekking via de handelsvoorraadverzekering. De schade kan dan mogelijk verhaald worden op een derde partij waar je afhankelijk van bent. In dat geval kun je mogelijk een beroep doen op je bedrijfsrechtsbijstandsverzekering. De specialisten van SRM (Stichting Rechtsbijstand Mobiliteitsbranche) proberen dan het openstaande bedrag te verhalen.
Let op: het financiële verschil tussen oplichting en verduistering is groot. Een zorgvuldige registratie en alertheid zijn daarom essentieel. Wat extra aandacht aan de voorkant kan een hoop ellende en kosten voorkomen.
Bovenstaande informatie rondom de verzekering geldt op het moment van schrijven. Daarom kunnen er geen rechten aan worden ontleend. volledig en nauwkeurig overzicht van de dekking en voorwaarden, verwijzen we je naar de officiële polisvoorwaarden. Deze vormen altijd het uitgangspunt.
Informeer altijd de politie en je verzekeraar
Ben je opgelicht of denk je dat er onlangs oplichters in jouw bedrijf geweest? Informeer bij (pogingen tot) oplichting altijd de politie via (0900) 88 44 en je verzekeraar.