Alternative

Winst tijdens corona. Van Ekeris tweewielers doet het zo

- Van Ekeris tweewielers -

Van Ekeris tweewielers werd binnen no-time coronaproof. Nu luisteren ze goed naar klanten en passen hun service en producten snel aan op de vraag. En dat werkt: Van Ekeris draait momenteel zelfs beter dan normaal in deze periode.

Ook familiebedrijf Van Ekeris merkte een flinke dip in het aantal klanten toen de coronacrisis uitbrak. Toch merkte eigenaar Edwin van Ekeris dat de interesse in zijn producten en diensten al vrij snel weer toenam. ‘Fietsen werd populairder dan het al was. Dat zagen we in de werkplaats, maar net zo goed in de verkoop van nieuwe fietsen. Door een stapje extra te zetten, hielpen we onze klantenstroom extra op gang.’

Bied (extra) service

Edwin en zijn team introduceerden een gratis haal- en brengservice voor hun te repareren fiets. Speciaal voor mensen die niet naar buiten willen of kunnen, maar wel hun fiets willen laten repareren. ‘Dat was een enorm succes, onze klanten waren daar erg blij mee’, vertelt Edwin. ‘In sommige gevallen werd er helaas misbruik van gemaakt. Niet iedereen had daadwerkelijk bezwaren om de deur uit te gaan. Daarom doen we het nog steeds, maar wel als iemand écht niet anders kan.’

Luister naar de consument

Edwins bedrijf draait inmiddels weer net zo goed als normaal. Misschien zelfs iets beter. ‘Dat komt deels door een dosis geluk. We bieden producten aan waar de consument nu behoefte aan heeft. Zo zien we dat mountainbikes en e-bikes steeds populairder worden, terwijl minder klanten een stadsfiets kopen. Een switch maken in je aanbod is niet heel eenvoudig, maar misschien dat je toch bepaalde producten kunt inslaan waarnaar consumenten nu vragen.’

Kijk naar de lange termijn

Edwin raadt andere ondernemers aan om vooruit te denken. ‘Denk goed na over je aanbod: hoe kun je het nu aanpassen op de vraag? En welke producten houd je op voorraad en welke niet? Het is zinvol om daar nu al over na te denken. Net als over de inrichting van je winkel. De kans is groot dat die anderhalve meter afstand voorlopig nodig blijft.’

Veerkracht en flexibiliteit

Edwin is vanzelfsprekend blij dat hij zijn zaakjes op orde heeft. Dankzij de inzet van zijn team, maar zeker ook dankzij de consumenten, zo zegt hij. ‘Ik ben enorm onder de indruk van de veerkracht en flexibiliteit van onze klanten. Iedereen gaat ontzettend goed met de situatie om en is heel begripvol over de aangepaste situatie in de winkel. Niemand doet er moeilijk over dat er maar een beperkt aantal klanten tegelijkertijd naar binnen mag. We doen het echt samen, dat is mooi om te zien.’

    Terug naar Ervaringen van andere ondernemers

    Of stel je vraag via....
    Heb je een vraag?
    Neem dan contact met mij op of met een van mijn collega's.
    Neem contact op

    Roy Daamen
    Accountmedewerker