Alternative

‘We zetten nu nóg meer in op online contact’

- Shell Rijen -

De drukte aan de benzinepomp is door de coronacrisis flink afgenomen. Dat betekent minder benzineverkoop, maar ook minder klanten in de wasstraat en tankshop. Shell Rijen loste dit onder meer op door er nog meer online te zijn voor haar klanten.

‘Meer dan een tankstation’, is het motto van Shell Rijen. En dat blijkt: je kunt er aanhangers huren, je auto wassen, broodjes bestellen en de was doen in extra grote wasmachines en drogers. Chantal van Dorst nam het familiebedrijf – dat haar opa in 1954 oprichtte – samen met haar man in 2018 over van haar vader. Ze probeerden hun klanten al voor de crisis steeds beter online te bereiken, en plukken daar nu de vruchten van.

Offline én online geopend

‘Vooral onze broodjeszaak is online populair’, vertelt Chantal. ‘Het komt nu natuurlijk heel goed uit dat we de online beschikbaarheid van onze shop al hadden geregeld voor de crisis. Bestaande klanten weten daardoor dat ze ook nu broodjes bij ons kunnen bestellen. We rijden momenteel rond met vier auto’s om alle bestellingen te bezorgen. Daarnaast komen er regelmatig nog mensen in de zaak die even een ommetje maken.’

Shell Rijen is – in tegenstelling tot andere tankstationhouders – gewoon opengebleven. Een bewuste keuze, zo legt Chantal uit. ‘Als je dichtgaat, gaan klanten op zoek naar iets anders. Omdat wij goed voorbereid waren, konden we openblijven. Direct na de eerste persconferentie van premier Rutte zijn we in onze winkel aan de slag gegaan om verdere maatregelen te treffen. We hebben bijvoorbeeld speciale looppaden gemaakt en scheidingswanden geplaatst. Alles om onze klanten van dienst te blijven.’

Wees creatief

Creativiteit is een onmisbare factor in deze tijd, vindt Chantal. Om je klanten te blijven binden, moet je met slimme en leuke oplossingen komen. ‘We missen nu een deel aan inkomsten doordat er minder wordt getankt. Dat proberen we onder meer te compenseren met speciale acties. Zo kun je bij ons een speciaal Moederdagpakket bestellen om je moeder te verrassen met een lekkere ontbijt- of brunchmaaltijd. Die komen we dan op Moederdag afleveren. We denken continu na over nieuwe manieren om onze klanten blij te maken.’

Blijf positief

Hoewel Shell Rijen de zaakjes goed voor elkaar heeft, blijft het ook voor hen een lastige situatie. Dé manier om deze tijd goed door te komen, is volgens Chantal om positief te blijven. ‘Bij de pakken neerzitten is aan ons niet besteed. We proberen uit iedere situatie het beste te halen, dus ook uit deze. Het is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Maar als je in een negatieve spiraal terechtkomt, maak je het jezelf alleen maar moeilijker. Ook de coronatijd biedt kansen!’

    Terug naar Ervaringen van andere ondernemers

    Of stel je vraag via....
    Heb je een vraag?
    Neem dan contact met mij op of met een van mijn collega's.
    Neem contact op

    Roy Daamen
    Accountmedewerker