Dit zijn de zes meest gestelde vragen over bandenwissels

Het is herfst! Dan is het tijd om je voor te bereiden op een periode vol bandenwissels. Veel ondernemers zitten met vragen rondom het wisselen van banden en de opslag. Die sommen we graag voor je op. Inclusief antwoorden natuurlijk. Hier volgen onze wisseltrucs!

1. Hoe voorkom ik een piek van aanvragen?

Heeft jouw team steeds weer de handen vol aan het verwisselen van banden? Dan kan het zijn dat je hierdoor minder tijd hebt voor andere diensten. Als je dat niet wil, hebben we een handige tip. Veel klanten laten hun banden namelijk pas wisselen nadat jij ze een herinnering hebt gestuurd. De meeste ondernemers doen dat wanneer er winters weer in aantocht is. Het is dus handig om niet je complete klantenbestand in een keer te mailen. Met CaRe-Mail van RDC is gefaseerd berichten sturen een eitje!

2. Zijn mijn banden voor diefstal verzekerd als ik ze buiten neerleg?

Liggen je banden open en bloot op de stoep of achter een afgesloten hekwerk op het buitenterrein? Dan zijn ze niet verzekerd voor diefstal. Zorg er dus voor dat ze inpandig of in een zeecontainer liggen. En sluit die zeecontainer af met een KIWA SCM-goedgekeurd slot, klasse zwaar. Let op als er voor meer dan 20.000 euro aan banden in de zeecontainer ligt, want dan gelden andere voorwaarden. Neem hierover contact op met Bovemij.  

3. Waar moet ik aan denken als ik mijn banden inpandig opsla?

Natuurlijk wil je de risico’s op inbraak of brand klein houden. Zorg daarom voor een goed alarmsysteem en regel een SCIOS Scope 10- keuring. Let er ook op dat de goederenlift voldoet aan de machinerichtlijn, het warenbesluit en het Arbobesluit. Zo voorkom je ongelukken.

4. En waar moet ik aan denken als ik mijn banden elders inpandig opsla?

Dat ligt eraan. Sla je ze op bij derden, zoals in een bandenhotel? Check dan bij die partij hoe zij de verzekering hebben geregeld en wie er verantwoordelijk is in geval van schade. Huur je een ander pand of heb je er een gekocht? Dan beschouwt de verzekeraar dit als een apart risicoadres dat niet standaard is meeverzekerd op de huidige polis. Geef een tweede locatie dus altijd door aan de verzekeraar. En tref ook hier preventiemaatregelen zoals beschreven bij vraag 3.

5. Moet ik velgen meenemen in het verzekerde bedrag?

Dat mag je helemaal zelf bepalen. Let er wel op dat je hier consistent in bent. Het is namelijk niet handig om je velgen de ene keer wel mee te nemen en de andere keer niet. Er zijn gelukkig middelen om ieder jaar het juiste verzekerde bedrag door te geven. Een goed voorbeeld hiervan is het voorverrekenformulier op MijnOndernemersportaal, want daarop zie je precies wat je de vorige keer invulde.

6. Waar moet ik nog meer op letten bij de registratie van mijn verzekerde banden?

Een goede registratie van de opgeslagen banden is heel belangrijk. Zo weet je precies wat je had liggen als je na brand of inbraak aanspraak moet maken op je verzekering. Hou in je administratie ook de profieldiepte van de banden bij, want zomer- en winterbanden zijn bij Bovemij verzekerd tegen de dagwaarde. Gebruikte banden zijn immers minder waard dan nieuwe. En zorg ervoor dat de consument deze formulieren ondertekent na de bandenwissel.

Nog meer vragen?

Heb je nog meer vragen over de bandenwissel en de bijbehorende verzekeringen? Neem dan contact op met je accountmanager of mail naar zakelijk@bovemij.nl.

Aanbevolen artikelen

Al jouw polisbladen en nota's overzichtelijk onder elkaar
Kijkje in de toekomst: wie van jouw klanten is toe aan een nieuwe auto?
Hoe je met data meer verkoopt en je marge vergroot

Nog niet gevonden wat je zocht?

Of stel je vraag via…

2
3
4
Heb je een vraag?
Neem dan contact met mij op of met een van mijn collega's.