Alternative

Laat cybercriminelen je niet in de greep houden!

Het coronavirus houdt ons in de greep. De afgekondigde maatregelen vanuit de overheid moeten er voor zorgen dat we onze gezondheid zo veel mogelijk beschermen en dat onze economie door blijft draaien. De economische gevolgen van deze pandemie wordt steeds duidelijker, heftiger ook. Het CPB publiceerde vier scenario’s waarin de impact van de duur van de contactmaatregelen becijferd is.

Maar wat kun je als ondernemer doen om jouw bedrijf draaiende te houden? En hoe zorg je er juist in deze tijd voor dat je geen slachtoffer wordt van cybercriminaliteit? Want juist in tijden van angst en onzekerheid slaan cybercriminelen toe!

Een mooie aanbieding of toch een phishing mail?

Op dit moment zijn we meer dan ooit online aan het werk. Noodgedwongen vergaderen we online en communiceren we online met klanten. Het online aankopen van mondkapjes, desinfecterende zeep of andere corona gerelateerde producten neemt een enorme vlucht. En helaas…. Ook het aantal phishingsmails en ransomware neemt enorm toe in deze tijden van corona. Criminelen die zich voordoen als een leverancier van een van deze producten, je een mooie aanbieding doen in jouw mailbox: "Ga naar website….". Je klikt en je computer zit op slot...

Onrealistisch? Zeker niet! Vraag het maar aan Erik Beets, die eerder zijn verhaal met ons deelde.  

Bijna de helft van de Nederlanders kijkt niet naar de afzender van mails

Uit het Nationaal Cybersecurity Bewustzijnsonderzoek 2019 blijkt dat 55% van de Nederlanders het e-mailadres van de verzender checkt om phishingmails te ontmaskeren. Bijna de helft (45%) van de Nederlanders doet dat dus niet! Juist door kritisch te zijn op alle binnenkomende berichten is er nog wel wat winst te behalen. Controleer deze berichten altijd aandachtig: check het e-mailadres, druk niet op een linkje in de e-mail, ga met de muis over het bericht (niet klikken!) en vertrouw op je eigen gevoel! Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat ongeveer één op de acht Nederlanders op het werk weleens op een foute link heeft geklikt. Door het klikken krijgen cybercriminelen toegang tot jouw computer waarop allerlei informatie staat: klantgegevens, personeelsdossiers maar ook de planning voor de werkplaats, de online verbindingen met je leveranciers en de administratie.

Als je het zelf meemaakt, kom je er achter hóe afhankelijk je bent van de digitale wereld. Zeker nu! Nu online contact met je klanten zo belangrijk is!

Schoon je klantdata op

Zorg er voor dat je klantdata altijd op orde is en zorg dat er geen overbodige data in je klantsysteem staat: verwijder prospects waarvan je nooit meer iets gehoord hebt en klanten die geen klanten meer zijn en volgens de wettelijke normen niet meer in je systeem bewaard hoeven te worden. Bij een datalek kan de Autoriteit Persoonsgegevens jou namelijk een boete opleggen die mede afhankelijk is van het aantal gedupeerden. Stel dát criminelen toegang krijgen tot jouw gegevens en er is mogelijk sprake van een datalek, dan is het een prettig idee dat je niet betaalt voor ‘loze’ klantsetjes.

Een datalek betekent dat (klant)gegevens in handen vallen van personen die geen toegang tot deze gegevens mogen hebben. Denk hierbij aan een hacker die je computer overneemt en geld vraagt zodat jij weer toegang krijgt tot alle (klant)gegevens. Maar het kan ook gaan om een medewerker die dossiers in zijn auto laat liggen die vervolgens gestolen worden.

Laat je medewerkers veilig online thuiswerken

In deze tijd wordt er veel vanuit huis gewerkt. Zorg voor een veilige online omgeving en laat je medewerkers niet inloggen op een openbaar WIFI-netwerk. Besteed ook aandacht aan de beveiliging van de verschillende apparaten (zorg voor een goed antivirusprogramma) , laat medewerkers regelmatig nieuwe, lange wachtwoorden of wachtzinnen maken en voer altijd de syteemupdates uit die van je gevraagd worden.

Meer informatie

Wil je meer weten over hoe je je kunt wapenen tegen cybercrime? Bekijk dan onze tips en informatie over ons Digitaal Veilig Pakket.


Terug naar Samen vooruit!

Of stel je vraag via....
Heb je een vraag?
Neem dan contact met mij op of met een van mijn collega's.
Roy
Accountmedewerker