De zomer komt eraan: langere dagen, hogere temperaturen en volop plannen om eropuit te gaan. Voor een dagje uit, een weekendje weg of zelfs een langere vakantie, een huurauto biedt soms de uitkomst! Een goed moment om als verhuurbedrijf je werkprocessen eens onder de loep te nemen. Want met een paar slimme keuzes voorkom je schade, discussies of financiële tegenvallers.
Bekijk hieronder de 10 gouden tips van de wagenparkspecialisten van Bovemij voor een zorgeloze en professionele verhuur of shortlease.
1. Controleer het rijbewijs op echtheid en geldigheid
Gebruik een ID-Check systeem dat door ons is goedgekeurd en maak gebruik van Elena van BOVAG. Controleer ook of het rijbewijs geschikt is voor het betreffende voertuig (rijbewijscategorie zoals B, B+E en C).
2. Vul de verhuur/leaseovereenkomst altijd volledig in
Controleer of het rijbewijs gedurende de gehele shortlease/ verhuurperiode geldig is en noteer wanneer deze periode (verwacht) eindigt. Gebruik in het geval van verhuur bij voorkeur de BOVAG-verhuurvoorwaarden, deze zijn gedeponeerd en hierbij kun je gebruik maken van een geschillencommissie.
3. Stel gerust vragen over het doel van de huur/lease
Luister naar je onderbuikgevoel. Ga zorgvuldig te werk met de verhuurvloot en vraag door bij klanten aan uw balie. Waarvoor gaan zij het voertuig gebruiken? Gaan zij er mee naar het buitenland? Wees alert op huurders van buiten de regio; waarom komen zij specifiek naar jou toe?
4. Zorg voor een financiële borgstelling
Controleer bij uitgifte van het voertuig de creditcard of betaalpas, bijvoorbeeld door een betaling van € 0,01 te doen. Laat de klant eventueel een borgsom betalen. Laat het eigen risico niet afkopen tot € 0,-. Koppel het eigen risico eventueel aan een bonus op schadevrij rijden zoals één dag gratis, 100 km gratis of € 10,00 retour bij de volgende huur.
5. Verhuur nette en schone voertuigen
Met nette voertuigen wordt netter omgegaan dan met vieze/ beschadigde voertuigen. Ook is het bij nette voertuigen makkelijker en beter te zien of er nieuwe schade is ontstaan.
6. Selecteer voertuigen die bijdragen aan schadelastbeperking
Vermijd voertuigen met hoge herstelkosten. Pas snelheid- en/of toerentalbegrenzers toe en kies voor standaard of metallic lakken, in ieder geval geen exclusieve lakken die bij schadeherstel voor een hogere schadelast zorgen.
7. Implementeer extra beschermingsmiddelen
Denk aan achteruitrijdcamera’s, parkeersensoren, side-bars en safebumpers. Middelen die helpen bij het voorkomen van kleine schades. Plaats bij grotere voertuigen een sticker met de afmetingen van het voertuig op het dashboard.
8. Kenmerk diefstalgevoelige onderdelen
Door diefstalgevoelige de onderdelen te markeren zijn ze minder aantrekkelijk om te ontvreemden of om te wisselen voor oude/versleten onderdelen. Denk aan reservewiel en de accu.
9. Maak diefstal zo moeilijk mogelijk
De installatie van voertuigvolgsystemen, extra startonderbrekers, king-pin sloten (trailers), Bearlock en bijvoorbeeld kentekengravering maken voertuigen minder aantrekkelijk om te ontvreemden en/of helpen bij het terugvinden van het voertuig. Een geo-fence systeem op voertuig helpt bij het tijdig signaleren van een diefstal.
10. Voer altijd een complete inlevercontrole uit
Controleer na afloop van de periode de staat van het voertuig. Kijk hierbij niet alleen naar schade, maar controleer ook of het voertuig in originele staat is retourneert. Kijk bijvoorbeeld naar onderdelenwissel zoals banden en de accu. Als u een voertuig met schade uitgeeft, maak dan bij de uitgifte gezamenlijk met de klant foto’s van de schade(s). Zorg bij inname van een voertuig met schade dat een volledig ingevuld schadeformulier ingeleverd wordt.
Vragen
Heb je nog vragen of wil je sparren over wat je nog meer kunt doen? Neem gerust contact op met je accountmanager of wagenparken@bovemij.nl. Samen zorgen we voor een (zomer)verhuurseizoen zonder zorgen.