Slim adverteren zonder third-party cookies: zet een vergelijkbare doelgroep in

Hoe gerichter en persoonlijker je adverteert, hoe groter je kans op nieuwe klanten. Een waarheid als een koe. Maar hoe moet dat straks zonder de luxe van third-party cookies? Mitch van Maurik, marketing automation specialist, heeft een oplossing: adverteren op basis van een vergelijkbare doelgroep.  
 
Dat je ook zónder third-party cookies gericht en persoonlijk kunt adverteren, vertelde ik al in mijn eerdere blogs. Zo is contextueel adverteren één van de alternatieven. Aan dit rijtje kunnen we ‘adverteren op basis van een vergelijkbare doelgroep’ toevoegen – ook wel ‘lookalike audience’ geheten. Een methode waar ik fan van ben. Waarom? Omdat je op basis van je klantenbestand nieuwe (potentiële) klanten kunt vinden. Zonder dat je het misschien weet, heb je nu dus een schat aan waardevolle informatie in huis. 

Ja, ik wil nieuwe klanten   

Je klanten hebben om een reden voor jouw producten of diensten gekozen. Daarom loont het om op zoek te gaan naar consumenten met vergelijkbare eigenschappen. De kans is namelijk relatief groot dat ook zij in je aanbod geïnteresseerd zijn. Net wat je wil.   

Van loyaliteit tot factuurwaarde  

Maar first things first: je beste klant, hoe vind je die? Een marketing automation platform, zoals CaRe-Mail, helpt je hierbij. Met zo’n platform kun je voor verschillende onderwerpen de beste klanten binnen je klantendatabase vinden. De meeste marketing automation platforms hebben de optie om op verschillende criteria te zoeken. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen uit: 

  • Loyaliteit (hoe lang ze klant bij je zijn)
  • Nieuwe auto of occasion
  • Aantal fysieke bezoeken (bijvoorbeeld werkplaatsbezoeken)
  • Factuurwaarde

Lookalikes in de maak  

Weet je wie je beste klanten zijn voor het onderwerp waarop je wilt adverteren, dan is het tijd voor stap twee: een vergelijkbare doelgroep maken. In Facebook-advertentiebeheer doe je dat als volgt:

  • Ga naar 'Doelgroepen';
  • Klik op 'Maak een aangepaste doelgroep';
  • Selecteer het csv-bestand met klanten waar je lookalikes van wilt laten zoeken;
  • Klik op upload.

Nu je een aangepaste doelgroep hebt gemaakt, kun je hier een vergelijkbare doelgroep van maken: 

  • Klik opnieuw op doelgroepen en vervolgens op 'Maak een vergelijkbare doelgroep';
  • Selecteer je eerder aangemaakt aangepaste doelgroep;
  • Selecteer de locatie waarbinnen je wilt zoeken;
  • Selecteer de grootte van de vergelijkbare doelgroep, door een percentage van één tot tien procent aan te geven. Hoe lager het percentage, hoe groter de overeenkomst is met jouw doelgroep. Soms moet je een percentage wel vergroten om een doelgroep te krijgen die groot genoeg is) 

Nu kun je je vergelijkbare doelgroep gebruiken voor je advertenties.

Het proberen waard 

Naast je klantenbestand gebruiken voor het maken van een vergelijkbare doelgroep, is er nog een optie: je meta-bronnen raadplegen. Dit zijn acties van de gebruikers die plaatsvinden binnen de apps van het bedrijf Meta, zoals Facebook. Ik adviseer je om beide opties te proberen en te kijken wat voor jouw bedrijf het beste werkt.   


Klaar voor de start: af! 

De volgende stap is om je nieuwgevonden lookalike doelgroep zo te verleiden dat je ze uit de anonimiteit haalt. Hoe meer informatie je hebt, hoe beter. Je wilt weten wie ze zijn! Haal deze potentiële klanten bijvoorbeeld over om hun mailadres achter te laten in ruil voor een nieuwsbrief of een interessant artikel. Is dit gelukt? Dan is het tijd voor marketing automation. In deze blog vertel ik je er alles over.  

Over de schrijver
Mitch van Maurik is marketing automation specialist en productspecialist voor CaRe-Mail. Hij werkt nu zo’n 8 jaar bij RDC.

Aanbevolen artikelen

Introductie Stellantis Autoverzekering bij Eurorepar Car Service dankzij nieuwe samenwerking met Bovemij
Kerstversiering in je showroom of werkplaats? Zo houd je het veilig!
Bovemij en Bosch Car Service zetten de volgende stap in de samenwerking.
Heb je een vraag?
Neem dan contact met mij op of met een van mijn collega's.