Slim adverteren zonder third-party cookies: contextueel adverteren

Betekent het einde van de third-party cookies ook het einde van gerichte en persoonlijke advertenties? Nee hoor, zegt marketing automation specialist Mitch van Maurik. In deze blog vertelt hij hoe je contextueel adverteren kunt inzetten als slim alternatief voor adverteren op basis van third-party cookies.

Om succesvol te adverteren, is relevantie het toverwoord. Je moet op het juiste moment, op de juiste plek, de juiste boodschap aan de juiste persoon laten zien. Third-party cookies helpen je hierbij. Nu we in 2023 afscheid moeten nemen van deze geliefde cookies, is het tijd om ons op alternatieven te richten. En die zijn er gelukkig genoeg. Contextueel adverteren is één van de opties.  

Advertenties op de perfecte plek 

Het idee van contextueel adverteren is simpel: advertenties zijn niet gekoppeld aan gedragsdata van gebruikers – zoals bij third-party cookies – maar aan de context van een webpagina. Dus: stel, je wilt een advertentie plaatsen voor elektrische auto’s. Dan ben je bij een zogenaamd demand-side platform, zoals Google Display Netwerk, aan het juiste adres. Je koppelt zoekwoorden of onderwerpen aan je advertentie. Vervolgens neemt het platform het werk voor je uit handen. Het gaat automatisch op zoek naar relevante sites en pagina’s binnen het netwerk en plaatst hier je advertentie bij. Zo is straks naast een verhaal over elektrisch rijden bijvoorbeeld jouw advertentie te zien.    

Van alle alternatieven voor third-party cookies wordt contextueel adverteren gezien als de meest toekomstbestendige optie. Waarom? Omdat dit losstaat van persoonsgegevens en dus de AVG-regeling. Dit maakt het ook een betere keus dan een alternatief voor third-party cookies waar Google mee bezig is. Deze oplossing is namelijk niet AVG-proof en wordt daarom ook niet in Europa getest. Wanneer Google met een alternatief komt waar we wél iets aan hebben, is afwachten. 

Voorbeeld: Bij dit artikel over lagere parkeertarieven voor elektrische auto’s wordt een banner getoond voor het inschrijven op een nieuwsbrief over elektrisch rijden. Schrijven bezoekers zich hierop in, dan verzamel je first-party data. Met marketing automation kun je van deze leads vervolgens klanten maken. 

Minder irritante advertenties 

De truc van contextueel adverteren is dus dat je advertenties in een relevante context laat zien, waardoor je meteen de juiste doelgroep bereikt. Want iemand die over winterbanden leest, is misschien ook geïnteresseerd in jouw aanbod winterbanden. Het grote voordeel is dat je hiervoor geen persoonsgegevens nodig hebt. En ook fijn: consumenten ervaren deze advertenties als minder vervelend dan wanneer ze in een andere context opduiken. De kans dat erop geklikt wordt, is dus ook groter.  

Heeft contextueel adverteren ook nadelen? Ja, je kunt deze advertenties niet specificeren naar leeftijd, of interesses van je doelgroep, zoals dat met cookies kan. Die informatie heb je namelijk niet.   

Kom in actie

Als contextueel advertereren jou als muziek in de oren klinkt, raad ik je aan om hier vandaag nog mee aan de slag te gaan. Ontwikkel aantrekkelijke advertenties, denk na over geschikte zoekwoorden of onderwerpen en ga op zoek naar een demand-side platform. Zo weet je één ding zeker: je bent goed voorbereid op 2023.  

Heb je via contextuele marketing nieuwe leads gegenereerd?

Dan helpt marketing automation via CaRe-Mail je om van deze leads klanten te maken. Iets voor jouw bedrijf? Lees er hier alles over.  

Over de schrijver
Mitch van Maurik is marketing automation specialist en productspecialist voor CaRe-Mail. Hij werkt nu zo’n 8 jaar bij RDC.

Aanbevolen artikelen

Team ‘Samen Vooruit’ van Bovemij beklimt Mont Ventoux en zamelt €40.000 in voor kankeronderzoek
Linn Musters vertrekt bij Bovemij Verzekeringen
Rallyauto's en sponsoring: zorg voor tijdige aanmelding en juiste verzekeringen

Heb je een vraag?
Neem dan contact met mij op of met een van mijn collega's.