De afgelopen periode onderzochten we samen met BOVAG en Kantar hoe klanten een auto kopen én welke rol het autobedrijf speelt tijdens de klantreis. De resultaten zijn inmiddels bekend en laten onder andere zien welke factoren van invloed zijn in divers stadia van de klantreis.
De klant verwacht méér dan alleen een goede deal. Zo lijkt bijvoorbeeld:
- Aanleiding: 9% van nieuwkopers een andere auto overweegt door een inruilaanbod van een autobedrijf.
- Oriëntatie: Online bronnen tegenwoordig de meest invloedrijke informatiebron zijn (53%), terwijl het showroombezoek minder vaak wordt gebruikt (47% in vergelijking met 54% tien jaar geleden)
- Keuzemoment: Kopers van elektrische voertuigen meer waarde hechten aan reviews en autotests dan kopers van brandstofauto's.
- Aankoopfase: Wist je dat de meeste autokopers maximaal 20 km reizen voor de aankoop van een nieuwe auto, terwijl dit bij occasions meer dan 40 km is.
- Nazorgfase: Wist je dat slechts 42% van de kopers na aankoop nog wordt benaderd door het autobedrijf, terwijl kopers dit contactmoment als heel belangrijk beschouwen?
Maar er zijn nog veel meer belangrijke inzichten die per fase naar voren komen. Door op de juiste momenten contact te maken en relevante service te bieden, vergroot je de kans op verkoop.
Nieuw: een dashboard met inzichten op maat voor jouw bedrijf
Om jou nóg beter te helpen, is er nu een interactief dashboard beschikbaar. Daarin kun je zelf aan de slag met de onderzoeksresultaten. Je ziet hoe de klantreis verloopt, waar de knelpunten zitten én op welke momenten klanten juist veel waarde hechten aan persoonlijk contact.
Wat kun je met het dashboard?
- Inzoomen op specifieke fases van de klantreis
- Filteren op specifieke kenmerken van de doelgroep
- Vergelijken met de landelijke gemiddelden
- Kansen ontdekken voor jouw bedrijf
Voor wie is dit dashboard?
Voor iedereen die meer uit zijn klantreis wil halen: verkopers, vestigingsmanagers, serviceadviseurs of marketingmedewerkers. Het dashboard helpt je om gerichter te adviseren en slimmer te communiceren.
Zelf aan de slag?
Wanneer je al klant van Bovemij bent, kun je het vinden door in te loggen op mijnOndernemersportaal en naar ‘rapportages’ te navigeren. Binnen rapportages is het document ‘klantreis autokoper’ te vinden. Je kunt het rapport en dashboard ook direct bereiken via: https://www.mijnondernemersportaal.nl/verzekeren/rapportage/klantreis-autokopers-1 of opvragen bij je accountmanager.
Ben je verkoper en heb je interesse in de rapportage en het dashboard? Vraag de link naar het dashboard op bij je accountmanager. Samen kijken jullie hoe jij deze inzichten kunt toepassen in de praktijk.
Wil je meer weten over het onderzoek? Lees dan ook:
- Zo ziet de klantreis van de huidige autokoper eruit
- De aankoop- en nazorgfase: zo maak je het verschil voor jouw klant