Jack Welman: "Persoonlijk contact is key voor omgaan met verzuim"

"Je werknemers zijn je kostbaarste bezit. Juist daarom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat ze niet ziek worden", vertelt Jack Welman van Autobedrijf Welman. “En dat je ze, als het dan tóch gebeurt, snel weer in het zadel helpt.” Door Welmans beleid komt verzuim dan ook bijna nooit voor in zijn bedrijf.

“Het woord ‘beleid’ dekt bij ons eigenlijk niet de lading”, zegt Welman. “We hebben namelijk geen in beton gegoten stappenplan om verzuim te voorkomen of te verhelpen. Het zit hem in de persoonlijke aandacht voor je medewerkers en de sfeer binnen je team. Daar begint alles mee.”

Goede sfeer als basis

Een goede sfeer creëren, dus. Welman refereert hierbij onder andere aan het groeiende aandeel van ziekteverzuimers met psychische klachten, zoals een burn-out. “Helemaal voorkomen kun je het niet, want je kan ook een burn-out krijgen van je privésituatie. Maar het helpt heel erg als mensen simpelweg plezier hebben op hun werk. Dat ze zich thuis voelen en merken dat ze belangrijk zijn, welke functie ze ook hebben.” 

Allergisch voor eilanden

Om zo’n sfeer te krijgen, bedacht Welman iets slims: hij betrekt meerdere collega’s bij het aannemen van nieuwe mensen. “Minstens drie. Zij zitten bij de gesprekken en samen bepalen we niet alleen of de kandidaat voldoende vaardigheden heeft, maar ook of diegene aansluit bij het team. Zo weet je zeker dat er geen eilanden ontstaan en dat het groepsgevoel binnen het bedrijf blijft. Dat is echt de basis! Van daaruit ontstaat een situatie waarin vertrouwen, openheid, gelijkwaardigheid en elkaar supporten de norm is. Daarnaast geven we een beloning als een medewerker zich een jaar lang niet ziekmeldt. Hij of zij krijgt dan een week extra vakantie cadeau.” 

De taxi als oplossing

Welmans tactiek voorkomt veel verzuim, maar niet alles. “Als iemand uitvalt, maak ik de weg naar het werk voor hem of haar vrij. Zo hadden we ooit een medewerker die er door een fietsongeluk een jaar uit lag. Hij vond het moeilijk om na zijn operatie terug te komen, want het bedrijf ging zonder hem gewoon door. Hij dacht dat hij overbodig was, maar dat is natuurlijk onzin. Omdat hij het hierdoor moeilijk vond om zelf weer naar het werk te komen, heb ik hem laten halen en thuis laten brengen door een taxi. Voor hem drempelverlagend, en eenmaal terug op de werkvloer voelde hij zich weer helemaal thuis binnen het team. En het mooie is: hierdoor herstelde hij ook weer sneller!”

Luister en leef in

Voor mede-werkgevers die te maken hebben met langdurig verzuim, heeft Welman een tip: ga het gesprek aan met je mensen. “Leef je hierbij in. Als ik dat niet had gedaan, was ik er nooit achter gekomen wat er bij die medewerker speelde. En had ik dus ook nooit geweten dat hij die taxi nodig had.”

Aanbevolen artikelen

Kijkje in de toekomst: wie van jouw klanten is toe aan een nieuwe auto?
Hoe je met data meer verkoopt en je marge vergroot
In één klik inzicht in al je producten en diensten

Nog niet gevonden wat je zocht?

Of stel je vraag via…

2
3
4
Heb je een vraag?
Neem dan contact met mij op of met een van mijn collega's.