Directe Schadeafhandeling voor particuliere personenauto’s is een feit

Op 1 juli 2021 is de regeling Directe Schadeafhandeling (DSA) voor particuliere personenauto's ingegaan. In dit artikel lees je wat deze regeling inhoudt en wat dit voor jou betekent als je verbonden bemiddelaar bent van Bovemij.

Wat houdt de DSA in?

Bij bijna alle schades meldt de klant zich bij zijn eigen, vertrouwde verzekeraar. Dat is zo bij de inboedel- en opstalverzekering, maar ook bij de volledig casco dekking van de autoverzekering. Alleen bij de WA-dekking was dat niet zo: tot nu toe moest de verzekerde, als hij niet volledig casco verzekerd was en geen verhaalsrechtsbijstand had, zelf naar de verzekeraar van de aansprakelijke partij stappen. De DSA brengt hier verandering in: vanaf 1 juli 2021 kunnen deze verzekerden er voor kiezen om de schade door hun eigen verzekeraar af te laten handelen.

Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:

  • Er moet sprake zijn van een botsing van een personenauto, verzekerd op een particuliere polis, met een ander motorrijtuig.

  • De bestuurder van het andere motorrijtuig moet (gedeeltelijk) aansprakelijk zijn voor de botsing.

  • Beide motorrijtuigen moeten een Nederlands kenteken hebben dat geregistreerd is bij de RDW.

Bel Bovemij, ook als jouw klant geen volledig cascodekking heeft!

Heeft jouw klant na 1 juli 2021 schade, dan kan hij deze bij zijn eigen verzekeraar (Bovemij) indienen. Ook als hij geen volledig cascodekking heeft. Dit scheelt jouw klant een hoop tijd, omdat hij niet meer hoeft uit te zoeken wie de verzekeraar is van de aansprakelijke tegenpartij. En hij hoeft hier dus ook geen discussie mee aan te gaan. Het scheelt jouw klant naast tijd dus ook een hoop gedoe. En jij houdt de klant in je werkplaats!

Zo werkt het

Heeft jouw klant schade? Bel naar Bovemij! Wij onderzoeken dan of er dekking is. Is jouw klant alleen WA-verzekerd? Dan nemen wij de schade in behandeling als de andere partij mede of volledig aansprakelijk is voor het ongeval. De schade wordt dus altijd met ons als eigen verzekeraar afgehandeld.

Hebben wij de schade vastgesteld en uitgekeerd aan de klant? Dan gaan wij verhalen bij de aansprakelijke verzekeraar; jouw klant hoeft dit dus niet meer te doen. Dit werkt nu ook al zo bij volledig cascoverzekeringen; verzekeraars ervaren dit als een efficiënt proces, vooral omdat discussies tussen verzekeraars onderling zoveel mogelijk worden voorkomen. Een win win situatie dus voor iedereen!

Meer weten over de Directe Schadeafhandeling?

Wil je meer weten over deze nieuwe regeling? Neem contact op met jouw accountmanager van Bovemij.

Aanbevolen artikelen

Hoe viaBOVAG.nl in een jaar tijd flink groeide (en jij daarvan profiteert)
Wanneer heb jij voor het laatst je klantenbestand gewassen?
Remarketing op weg naar de toekomst

Nog niet gevonden wat je zocht?

Of stel je vraag via…

2
3
4
Heb je een vraag?
Neem dan contact met mij op of met een van mijn collega's.