Alternative

12 tips om je online verkoop een boost te geven

In de huidige coronacrisis waarin we zoveel mogelijk binnen moeten blijven, is je online vindbaarheid en beschikbaarheid belangrijker dan ooit. Wij helpen je hier graag mee en geven je 12 tips!

1. Zorg voor duidelijke communicatie

Weten jouw klanten welke maatregelen je hebt getroffen in verband met corona? Wat ze van jou kunnen verwachten en wat je van hen verwacht? Duidelijke communicatie is hierbij onmisbaar!

Tip: gebruik hiervoor onze webtekst FAQ over de maatregelen die jij als organisatie treft. Denk er wel aan om de genoemde maatregelen ook daadwerkelijk uit te voeren.

Ook is dit het moment om eens na te denken over alternatieve vormen van communicatie. Denk bijvoorbeeld aan videobellen via Whatsapp of Facebook Messenger. Of misschien heb je een mogelijkheid te chatten via je website.

2. Communiceer over je dienstverlening

Zorg dat bezoekers op je website weten waarvoor – en tegen welke voorwaarden – ze bij je terecht kunnen. Wees duidelijk over welke dienstverlening (nog) mogelijk is en welke restricties en maatregelingen er zijn getroffen om de gezondheid van jou, je medewerkers maar vooral ook je klanten te waarborgen. Heb je aanvullende mogelijkheden bedacht zoals een haal- en brengservice of tref je juist extra scherpe en specifieke maatregelen rondom hygiëne? Vermeld dit dan prominent op je website.

Tip: gebruik onze webtekst '7 zekerheden in onzekere tijden'.

3. Volg je leads op

Ontvang je een online of telefonische lead voor een aankoop/verkoop, proefrit, onderhoud of reparatie? Reageer dan zo snel mogelijk en geef aan wat de (potentiële) klant kan verwachten in deze tijd. Bijvoorbeeld dat bellen mogelijk is als er iets onduidelijk is.

Tip: gebruik dit stappenplan bij leadopvolging:

  1. Zorg dat je bereikbaar bent

  2. Bel gemiste oproepen terug

  3. Beantwoord klantvragen

  4. Heroverweeg je online leadformulieren en zorg voor opvolgbare leads

  5. Stuur altijd een bevestiging van gemaakte afspraken

  6. Wees nieuwsgierig en stel vragen aan de klant

4. Verzamel en toon reviews

Consumenten worden vooral beïnvloed door ervaringen van andere consumenten. Zij hechten meer waarde aan de recensies van andere klanten, dan aan de informatie die ze op een website zien staan. Reviews kunnen eenvoudig verzameld worden, bijvoorbeeld door Google Mijn Bedrijf. Heb je voldoende recensies verzameld? Toon ze dan op je website, in je zoekresultaten en Google Ads zoekadvertenties.

5. Zet Google Ads in

Als je een website hebt, dan is het belangrijk om online goed vindbaar te zijn. Google Ads biedt veel voordelen om in te spelen op het zoekgedrag in jouw regio. Maak er gebruik van! Richt je advertenties dienst- en doelgroepgericht in. Stem je advertenties af op relevante zoekwoorden en verwijs naar relevante pagina’s op jouw website. Zorg er vervolgens ook voor dat deze landingspagina’s de juiste ‘calls to action’ (actie die de klant moet ondernemen) hebben, zoals informatie aanvragen, een proefrit aanvragen of natuurlijk de optie om direct contact op te nemen.

Ben je al goed op weg met Google Ads, bekijk dan kritisch je lopende advertenties en vergelijk deze met je huidige, wellicht aangepaste dienstverlening. Het zou namelijk zonde zijn om geld uit te geven aan dienstverlening die je op dit moment niet kunt leveren.

6. Analyseer (online) statistieken

Houd je klanten, leads en online bezoekers nauwlettend in de gaten. Het is belangrijk dat consumenten over alle stappen binnen het koopproces tevreden zijn. Ben je niet duidelijk genoeg of bied je te weinig mogelijkheden om een potentiële klantvraag op te vangen? Dan is dat van grote invloed op het aantal verkopen. Analyseer daarom je statistieken zeer nauwkeurig. Wanneer je inzicht hebt in het zoekgedrag en het koopgedrag van je consumenten, dan kun je je website verder optimaliseren.

Tip: zorg er altijd voor dat je weet via welk kanaal je bezoekers op jouw website komen Vaak kun je dit al standaard zien in bijvoorbeeld Google Analytics, maar het is ook mogelijk om dit handmatig in te stellen, door het gebruiken van campagnelinks (‘utm-tracking’).

7. Verstuur mailings

Heb je een beperkt budget waardoor je niet zomaar online kut adverteren? Verstuur dan een mailing naar je klanten en leads en laat ze weten dat ze bij je terecht kunnen. Maak hierbij duidelijk waarvoor wel en waarvoor niet. Communiceer helder over getroffen maatregelen en wees creatief met oplossingen om showroom- en werkplaatsbezoek te verminderen, zoals bijvoorbeeld met haal- en brengservice.

Tip: maak gebruik van onze handige e-mailtemplates om je klanten snel te informeren.

8. Gebruik online platformen, zoals viaBOVAG.nl

Via je VMS kun je jouw aanbod op heel veel verschillende platformen adverteren. Bijvoorbeeld op viaBOVAG.nl, Marktplaats en Autoscout. Het mooie hiervan is dat je in de meeste gevallen betaalt via een vast afrekenmodel in de vorm van een abonnement en/of een bedrag per aangeleverde lead.

Tip: maak in deze tijd vooral gebruik van Gratis viaBOVAG.nl.

9. Gebruik social media, zoals Facebook

De voordelen van Facebook zijn eindeloos, zo kun je bijvoorbeeld doelgroepgericht adverteren en kun je je resultaten goed meten. Een advertentie komt namelijk niet gewoon terecht bij willekeurige Facebook gebruikers. Integendeel, je kunt je advertentie erg goed afstemmen op jouw doelgroep en segmenteren of bijvoorbeeld geslacht, leeftijd, interesses en ook geografisch gebied.

Ben je toch al bezig met Facebook advertenties, vergeet dan niet Instagram hierin mee te nemen. Instagram is onderdeel van Facebook en hierdoor is de koppeling tussen Instagram en Facebook mogelijk. De advertenties die je wilt gebruiken op Facebook kan je ook gebruiken op Instagram.

10. Zet remarketing in

Elke online bezoeker zit in een bepaalde fase van de klantreis. De ene bezoeker zit misschien nog in de oriëntatiefase, terwijl de andere al klaar is om snel te willen kopen. Met advertenties is het lastig om beide bezoekers gericht aan te spreken. In zo’n geval biedt remarketing uitkomst. Met remarketing kun je heel gericht je doelgroep opnieuw benaderen. Gebruik advertenties om de bezoekers te herinneren aan hun vorige bezoek en laat ze terugkomen op de pagina waarop ze zijn uitgestapt.

Tip: remarketing is goed in te richten in Google Ads en via Facebook advertenties.

11. Schrijf SEO-teksten

Je website goed vindbaar maken is een uitdagend karwei. Het schrijven van geoptimaliseerde teksten (SEO, Search Engine Optimization) is een goedkoop hulpmiddel om je online vindbaarheid te vergroten. Alleen het is dan  belangrijk om dat goed aan te pakken.

Het belangrijkste is dat Google én je doelgroep weten waar de content over gaat. Verwerk de meest relevante zoekwoorden meerdere keren in de tekst en gebruik ook synoniemen. Zet de zoekwoorden op strategische plekken neer, bijvoorbeeld in de eerste alinea, titels, etc.

12. Gebruik je marketingbureau

Maak een afspraak met je marketingbureau en zet ideeën om in acties. Houd alle lopende activiteiten tegen het licht en wees kritisch over je uitgaven. Zijn er lopende campagnes die op dit moment minder relevant zijn? Probeer deze dan te pauzeren of op een lager pitje te zetten. Zet het budget dat hiermee vrijkomt in voor campagnes die wél relevant zijn.

Terug naar Haal meer uit je (online) verkoop

Of stel je vraag via....
Heb je een vraag?
Neem dan contact met mij op of met een van mijn collega's.
Neem contact op

Roy Daamen
Accountmedewerker