Koen Both: “We maken onze mailings zo relevant mogelijk voor ontvangers”

Een familiebedrijf met een Italiaans tintje, dat is Zeeuw Automotive. Het bedrijf bestaat al sinds 1961 en heeft de merken Fiat, Alfa Romeo, Abarth, Brute en Jeep in de showroom staan. Om die auto’s ook daadwerkelijk aan de man te brengen, maakt het bedrijf gebruik van CaRe-Mail. Online marketeer Koen Both vertelt hoe.

“Je mailings optimaliseren is nooit klaar”, vindt Koen. “Het kan altijd beter, specifieker of gesegmenteerder. Dat maakt het ook zo leuk. Je wilt een mail zo relevant mogelijk maken voor de ontvanger. Dat doe je door iemand steeds beter te leren kennen. Wie is het, waar heeft hij of zij behoefte aan en welke factoren hebben invloed op keuzes? CaRe-Mail is hiervoor het perfecte instrument.”

Tientallen mails

Bij Zeeuw Automotive gebruiken ze CaRe-Mail vooral om bestaande klanten te informeren. De mailings hebben verschillende doelen. “Soms is het puur informeren, bijvoorbeeld over een nieuw model auto. Een andere mail kan bedoeld zijn om een actie in de schijnwerpers te zetten of klanten te laten weten dat er nieuwe voorraad is. En we laten onze klanten natuurlijk weten als het tijd
is voor een APK- of onderhourdsbeurt."

In vijf jaar tijd kun je als klant gemiddeld 25 mails verwachten van Zeeuw Automotive. Dat lijkt veel, maar het valt best mee, legt Koen uit. “Het zijn reminders voor zo’n beurt, maar ook verjaardagsmails en seizoenschecks. Bovendien zijn het dus relevante mails, er staat nuttige informatie in, voor iedere klant verschillend. We monitoren goed waar mensen op klikken, zodat we de mailing daarop wéér iets relevanter kunnen maken.”

Alles synchroon

Wat Koen heel belangrijk vindt, is dat alle kanalen van Zeeuw Automotive met elkaar corresponderen. “Sturen we een mail uit, dan maken we meteen ook een post voor op onze sociale media. En we dubbelchecken of alle linkjes kloppen. Het is natuurlijk doodzonde als we in een mail linken naar een pagina op de website die niet bestaat of waar de betreffende aanbieding niet te zien is. Dan ben je mensen kwijt. Daar letten we dus extra goed op.”

Aan knoppen draaien

Klanten zoveel mogelijk segmenteren is essentieel, legt Koen uit. Om dat voor elkaar te krijgen, maakt hij allerlei analyses op basis van data. “Niemand wil overspoeld worden met informatie waar hij niets aan heeft. Maar als je de juiste mailing op het juiste moment stuurt, heeft de ontvanger daar wél behoefte aan. We testen dat continu, draaien aan allerlei knoppen. We sturen bijvoorbeeld twee mailings die minimaal van elkaar verschillen en kijken welke het populairst is. Die verschillen zitten onder meer in de onderwerpregel, de lengte of volgorde van de onderwerpen. Regelmatig schakel ik hierbij de expertise van de e-mailmarketingspecialisten van CaRe-Mail in voor het optimale resultaat.”

Geen half werk

Bij CaRe-Mail kun je kiezen voor een basisversie met verschillende upgrades. Zeeuw Automotive koos voor het optimale pakket. “We wilden hier vol mee aan de slag en houden niet van half werk. Die upgrades bieden ons veel mogelijkheden. Op deze manier hebben zowel onze klanten als wij zelf er het meest aan.”

Meer informatie

Weten wat CaRe-Mail voor jouw organisatie kan betekenen? Kijk dan op de website van RDC. Informatie over andere data-oplossingen voor je bedrijf vind je hier. Meteen uitproberen? Dat kan ook! Vraag dan een demo aan via dit contactformulier.

Nog niet gevonden wat je zocht?

Of stel je vraag via…

Heb je een vraag?
Neem dan contact met mij op of met een van mijn collega's.