Hoe je met data meer verkoopt en je marge vergroot

“Veel autoverkopers maken keuzes op basis van hun onderbuikgevoelens”, zegt Hein Balesar, Key Accountmanager Data bij RDC. En dat is volgens hem op zich niet erg, maar juist data kunnen je helpen om je salesprocessen te verbeteren en je onderbuikgevoel te bevestigen. Hij legt het uit aan de hand van drie slimme toepassingen voor data: de in- en verkoop van de juiste auto’s, de juiste inschatting van schade en tot slot een lager aantal stadagen.   

In- en verkoop: ken je omgeving 

“Bij RDC weten we exact welke merken en modellen in de occasionmarkt in Nederland geregistreerd zijn, en dus welke occasions in welke regio populair zijn. Die informatie verwerken we in een handige app: Automotive Dashboard”, vertelt Balesar. “Zo weten we inmiddels dat de verkoop van de BMW 1-serie in Zeeland en Middelburg op de 37e plek staat, maar in Amsterdam op de 13e. Een enorm verschil. Iets waar je als verkoper rekening mee moet houden.” 
 
“Overigens kan ik me voorstellen dat je niet direct weet welke data in de app voor jou relevant is. RDC helpt je daarom de juiste gegevens te selecteren. Die kun je dan als favoriet opslaan en elke maand verversen”, vervolgt Balesar. “Het is trouwens ook belangrijk om bijvoorbeeld te kijken welke kleuren en brandstoffen het meest in trek zijn in jouw regio. Nuttige informatie om mee te nemen tijdens het inkopen!”  

Schade inschatten: verklein de foutmarge 

Dan de juiste inschatting van schade bij een inruilauto. “RDC heeft op basis van een database met 4 miljoen schadeclaims wat praktijktesten gedaan. Daaruit bleek dat de verkoper de schade van een inruilauto vaak 20 procent te laag inschat.” Ontzettend zonde, vindt Balesar “Want stel dat dit percentage gemiddeld neerkomt op 312 euro per inruilwagen. Dan loop je bij 60 inruilauto’s bijna 20.000 euro mis!”   

Dankzij een grondige analyse vanuit RDC kun je deze foutmarge flink laten dalen, aldus Balesar. “Van 20 procent naar slechts 3 tot 4 procent. Met deze informatie in het achterhoofd bouwen we aan een app die ondernemers helpt de foutmarge te verkleinen. De app, een soort schadecalculator, bevat onderdeelprijzen (OEM), glasschadedata en de data van de 4 miljoen schadeclaims. Je vult dit aan door je eigen uurtarief op te geven en foto’s kunnen eenvoudig worden toegevoegd. Vervolgens maakt de app een berekening van de schade. Een kind kan de was doen!”  

Minder stadagen: meet en vergelijk 

Dan nog het verminderen van de stadagen. “Ook dat kan door eens goed te kijken naar data. Jouw eigen data”, zegt Balesar. “Tegenwoordig wordt een auto alleen nog verkocht als hij niet alleen in de showroom, maar ook op internet staat. Het is dus belangrijk dat de periode tussen het vrijwaren van een auto en het online zetten van de advertentie zo kort mogelijk is. Dit betekent dat je processen op orde moeten zijn.”   

“Vooral autobedrijven met meerdere locaties kunnen hierbij veel winst behalen”, zegt Balesar. “Die vestigingen kunnen hun data namelijk met elkaar vergelijken. Dit geeft vaak verrassende inzichten met grote verschillen per locatie. Zo zie je precies waar de groeikansen liggen.”   

Benieuwd geraakt? 

Wil je ontdekken hoe data jou kan helpen bij de in- en verkoop van occasions? Neem dan contact op met je accountmanager. Die kan je alles vertellen over onze dataoplossingen om jou succesvol te laten ondernemen. 

Aanbevolen artikelen

Introductie Stellantis Autoverzekering bij Eurorepar Car Service dankzij nieuwe samenwerking met Bovemij
Kerstversiering in je showroom of werkplaats? Zo houd je het veilig!
Bovemij en Bosch Car Service zetten de volgende stap in de samenwerking.

Heb je een vraag?
Neem dan contact met mij op of met een van mijn collega's.