Een dag met onze schade-expert 

Een schade-expert zie je meestal op momenten die je liever niet meemaakt: er is brand geweest, een inbraak of een forse schade aan voertuigen. Maar als het dan toch gebeurt, is het wel zo prettig als de schade-expert precies weet wat er moet gebeuren. Daarom werken we bij Bovemij zoveel mogelijk met onze eigen ervaren schade-experts. Zij hebben in de mobiliteitsbranche al zo’n beetje alles voorbij zien komen

Eén van hen is Jan de Bruin. Hij doet dit werk al 25 jaar. Vandaag rij ik een dag met hem mee, vraag naar zijn ervaringen en bezoek samen met hem twee bedrijven waar schade is ontstaan. 

Jan de Bruin, Sr. Technisch Expert, Bovemij Verzekeringen Jan de Bruin, Sr. Technisch Expert, Bovemij Verzekeringen

Geen dag hetzelfde

Via e-mail ontvangt Jan opdrachten, soms gepland, soms plotseling. Bij calamiteiten zoals brand of waterschade probeert hij zo snel mogelijk ter plaatse te zijn. Samen met de schadecorrespondenten op kantoor in Nijmegen bereidt hij zijn bezoeken voor: wat is er gebeurd, wie is de klant, welke informatie is er beschikbaar? Vaak belt hij vooraf ook zelf nog met de ondernemer, zodat zijn bezoek zo efficiënt mogelijk verloopt. 

Onderweg naar het eerste bedrijf vraag ik hem wat het vak van schade-expert precies inhoudt. 

Wat doet een schade-expert? 

De kern van zijn werk is het vaststellen van de omvang van de schade. Daarbij wordt gekeken naar de kosten van herstel of vervanging. Maar als schade-expert kijk je ook verder. 

“Een paar jaar geleden konden we na een brand op het buitenterrein een grote tent laten plaatsen. Zo kon de werkplaats doorgaan, zonder de kosten en moeite van een tijdelijke verhuizing.” vertelt Jan. 

Daarnaast kijkt Jan tijdens zijn bezoek altijd of er geen extra schade kan ontstaan. Kan het pand na een inbraak goed worden afgesloten? Werkt het alarm weer? Het zijn die extra stappen die het verschil maken. Uiteindelijk wil je dat een bedrijf zo snel mogelijk weer verder kan. 

Brand bij een demontagebedrijf 

Net voordat we arriveren bij het eerste bedrijf belt Jan nog even met een schadecorrespondent over de dekkingen van het bedrijf. Het gaat om een demontagebedrijf waar buiten brand is geweest. De vraag is of de verbrande voertuigen nog als auto’s gezien mogen worden of dat het om losse onderdelen gaat. 

Jan legt uit: “Als er nog een kenteken op zit, zien we het als een voertuig. Is er al veel gedemonteerd, dan gaat het om onderdelenvoorraad. Dat maakt verschil voor de dekkingen waar de schade op verhaalt kan worden.” 

Bij aankomst neemt hij rustig de tijd om met de klanten in gesprek te gaan. Daarna navigeert hij met zijn map en laarzen langs de verbrande wrakken en legt alles vast voor zijn rapport. De schade is niet alleen zichtbaar aan de afgebrande voertuigen en onderdelen; zelfs staal, aluminium en stellingen tientallen meters verderop zijn deels gesmolten. Tot vlak bij de gevel van het pand, dat gelukkig gespaard is gebleven. 

Ondertussen luistert Jan naar het verhaal van de broer en zus die het familiebedrijf runnen. Voor hem draait het niet alleen om cijfers, maar ook om goed begrijpen wat er is gebeurd. 

Schade aan gloednieuwe motor 

Later die dag bezoeken we een motorfietsbedrijf. Hier gaat het om een technische aansprakelijkheidskwestie. Jan had vooraf al gebeld, waardoor de motor klaarstaat, opengelegd op de brug. Na een aanpassing aan een gloednieuwe motor van een klant ging het mis in het motorblok tijdens het proefdraaien. 

Zonder aarzelen hangt Jan met zijn nette overhemd over het cilinderblok. Samen met de klant bekijkt hij de schade tot in detail. Met zaklamp en smartphone voor foto's in de hand wordt de deels gedemonteerde motor zorgvuldig geïnspecteerd. 

Jan vraagt de ondernemer om de kosten voor reparatie en voor volledige vervanging van de motor op een rij te zetten. “Zo kan ik mijn rapport compleet maken en kan op kantoor een goede afweging worden gemaakt,” legt hij uit. “Het kan zijn dat de investering voor reparatie niet opweegt tegen de kosten van een nieuwe motor.”

Deskundigheid en persoonlijke aandacht 

Op de terugweg naar kantoor vraag ik Jan waarom hij dit werk al 25 jaar met plezier doet. 

“Het is afwisselend en veelzijdig,” zegt hij. “Ik heb een technische achtergrond, maar uiteindelijk gaat het net zo goed om menselijk contact. Bij veel klanten ben je geen anonieme expert. De ene keer praat je met een chef werkplaats, de andere keer met een directeur. Hoe mooi is het om in zo’n lastige situatie toch een stukje perspectief te kunnen bieden?” 

Na elk bezoek stelt Jan zijn rapport op. De verdere afhandeling gebeurt door de collega’s op kantoor. Onze schade-experts zorgen ervoor dat schade zorgvuldig wordt vastgesteld en denken waar mogelijk praktisch mee. Deskundig, betrokken en altijd met oog voor de continuïteit van het bedrijf. 

Aanbevolen artikelen

Wat betekenen de aangepaste Nederlandse rijbewijsregels voor jou als autobedrijf? 
Let op: steeds meer auto’s verduisterd na proefrit of aflevering 
Veilig werken met accu’s: ontdek de nieuwe PGS 37-2 tool van BOVAG 

Nog niet gevonden wat je zocht?

Of stel je vraag via…

Heb je een vraag?
Neem dan contact met mij op of met een van mijn collega's.