Dit is het verschil tussen bedrijven die wel en niet groeien

Meer omzet, meer personeel en een grote naamsbekendheid – klinkt jou dat als muziek in de oren? Dan kun je de adviezen van ondernemer en groeiexpert Kees de Jong goed gebruiken. Hij weet wat het verschil is tussen bedrijven die wel en niet groeien. En jij kunt daarvan profiteren.  

Sinds zijn twintigste heeft Kees de Jong wereldwijd meerdere bedrijven opgezet en geleid. Hierdoor leerde hij welke fases je als bedrijf moet doorlopen om te groeien. Deze kennis gebruikt hij nu om andere ondernemers te helpen, onder andere via het non-profitplatform nlgroeit. Door zijn ervaring weet de groeiexpert als geen ander de verschillen tussen bedrijven die wel of juist niet groeien. Dit zijn een aantal verschillen op een rij:  

Verschil 1: Ambitie, ambitie en nóg meer ambitie

“Groeiende bedrijven onderscheiden zich allereerst door de ambitie van de ondernemer. Logisch, want ambitieuze bedrijven zetten hogere doelen voor zichzelf én anderen”, vertelt Kees. “Voor mij was een belangrijk inzicht dat ambitie niet iets statisch is. Je kunt het aanwakkeren door jezelf met anderen in de automotive branche te vergelijken die verder zijn. Mijn tip is om je dan af te vragen wat ze anders doen en wat je hiervan kunt leren. Hierdoor ga je groter denken, ambitieuzere doelen stellen en een slimmere strategie creëren. Vergelijk je jezelf daarentegen met ondernemers die het minder doen, dan lijk je er misschien goed van af te komen, maar houd je jezelf ook onnodig klein. Neem liever een voorbeeld aan de ambitie en slimme acquisitiestrategie van de grote spelers in de automotive branche.” 

Verschil 2: Proactief inspelen op verandering 

“De automotive branche verandert sterk. Eerst wordt elektrificatie enorm gepusht, vervolgens is er minder vraag en komt er een overheidsbeleid voor stikstof. Sommige ondernemers verstijven bij zoveel veranderingen. De truc is om systematisch, bijvoorbeeld één keer per kwartaal, met de beste mensen in je bedrijf te praten over de kansen en de bedreigingen in de branche. Wat kunnen jullie leren van jullie klanten? Wat zien jullie bij de concurrenten? Waar willen jullie naar toe? En hoe gaan jullie dit bereiken? Met zo’n proactieve houding creëer je de energie binnen je bedrijf om met goede moed vooruit te kijken. De meeste strategische en operationele beslissingen komen uit op de vraag: hoe gaan we dit financieren? Ook hierbij is het belangrijk om in mogelijkheden te denken. Eén van de opties om snel kapitaal te creëren, is met Bovemij Voorraadfinanciering. Hierdoor heb je de middelen om in te spelen op de steeds veranderende markt.” 

Verschil 3: Weten wanneer het tijd is om te leiden 

“Ik zie vaak dat ondernemers te lang blijven managen, terwijl ze al lang moeten leiden. Managen gaat over het nu: zorgen dat de processen goed verlopen. Leiden gaat over de toekomst: het bepalen van je bedrijfsdoelen, het bedenken van je strategie en vooral het intrinsiek motiveren van je werknemers om samen deze doelen te halen. Dat is een compleet andere vaardigheid. Je weet dat je minder moet managen als je managers zeggen: je kunt best minder op kantoor zijn. Luister daar dan ook naar en ga je richten op het grotere droomdoel van je bedrijf.” 

Verschil 4: Blijven ontwikkelen is de topprioriteit 

“Ik ben ervan overtuigd dat je aan jezelf moet blíjven werken om een goede leider te zijn. Iedere bedrijfsfase is immers anders en als leider moet je daarom jezelf ontwikkelen. Anders word jij het probleem van de organisatie. Lees eens een boek over leiderschap, zet de kernwaarden en de doelen op de korte en lange termijn van je bedrijf op papier. Heb je geen droomdoel? Dan is er werk aan de winkel. Wat mij echt heeft geholpen en nog steeds helpt, is praten met een mentor. Ik ben ervan overtuigd dat ondernemers het meeste leren van ondernemers. Ga daarom op zoek naar iemand in de automotive branche tegen wie je opkijkt, die je als voorbeeld ziet en eigenlijk niet durft te vragen om jouw mentor te worden. Geloof mij: als je om hulp vraagt, zegt bijna iedereen ja.” 

  

Aanbevolen artikelen

Team ‘Samen Vooruit’ van Bovemij beklimt Mont Ventoux en zamelt €40.000 in voor kankeronderzoek
Linn Musters vertrekt bij Bovemij Verzekeringen
Rallyauto's en sponsoring: zorg voor tijdige aanmelding en juiste verzekeringen

Heb je een vraag?
Neem dan contact met mij op of met een van mijn collega's.