Hoe ‘AVG-proof’ is jouw bedrijf of organisatie?

Sinds de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in werking is getreden, kun je geen website meer openen of je krijgt de vraag om cookies te accepteren en akkoord te gaan met de algemene voorwaarden. Bovendien krijg je als bedrijf te maken met verwerkingsovereenkomsten, datalekprotocollen en privacyverklaringen. Kun je hieromheen? Nee. Maar je kunt er wel voor zorgen dat je voldoet aan alle AVG-verplichtingen en dat jij, en je klant, er zo min mogelijk mee van doen hebben. Maar dan moet je wel precies weten wat wel, en vooral wat niet, moet én mag.

AVG en de mobiliteitsbranche

Sinds 25 mei 2018 is de nieuwe Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht. Deze verordening zorgt in het kort voor een versterking en uitbreiding van de privacyrechten van betrokkenen. De verantwoordelijkheid voor de nakoming van de AVG ligt bij bedrijven en organisaties. Als ondernemer krijg je hiermee een wirwar aan regels, verordeningen en wetgeving voor de kiezen.

Een paar vragen waarmee de mobiliteitsbranche te maken heeft sinds de invoering van de AVG:

  • Je hebt camera’s geplaatst om je bedrijf en de parkeerplaats in de gaten te houden. Maar mag dit eigenlijk nog wel en hoe lang mag je de camerabeelden bewaren?
  • Om een optimale service te verlenen, heb je informatie over je klant goed gedocumenteerd. Maar is het verzamelen van persoonsgegevens wel volgens de AVG-richtlijnen? Met andere woorden; wat mag je wel en wat mag je niet opslaan?

  • Stel, je krijgt te maken met een langdurig zieke medewerker. Mag je als bedrijf de medische informatie hierover bewaren? Of mag alleen de arbodienst dit?

  • Je verkoopt of verhuurt voertuigen. Voorafgaand aan een proefrit maak je een kopie van het rijbewijs. Mag dit nog wel?

Voorkom hoge boetes

De AVG is een lastig oerwoud van wetten, regels en overeenkomsten waarvoor je de nodige maatregelen moet treffen. Doe je dat niet, dan blijft het als een donderwolk boven je bedrijf hangen. En je kop in het zand steken, is geen optie. De boetes die de Europese privacytoezichthouders mogen opleggen, lopen namelijk op tot 20 miljoen euro of 4% van de jaaromzet.

De eerste sancties voor het niet nakomen van de AGV zijn inmiddels opgelegd; de hoogste tijd dus om actie te ondernemen! Dit geldt niet alleen voor bedrijven die nog geen maatregelen hebben getroffen, maar ook om te checken of je bedrijf echt ‘AVG-proof’ is. Onze professionals hebben zich volledig in de nieuwe AVG-wetgeving gestort. Wij kennen alle ins en outs omtrent de AVG en weten welke AVG-verplichtingen specifiek van belang zijn voor de mobiliteitsbranche.

Zorgeloos ondernemen

Wij hebben vier standaard AVG-pakketten ontwikkeld die specifiek zijn toegespitst op de mobiliteitsbranche. Een kort kijkje in de verschillende pakketten:

Pakket 1: Checklist en persoonlijke toelichting van 1 uur in Nijmegen.

Pakket 2
: Checklist, persoonlijke toelichting op locatie, opstellen van één verwerkingsovereenkomst, opzet privacybeleid, privacyverklaring en datalekprotocol.

Pakket 3
: Opstellen van een verwerkingsregister.

Pakket 4
: Checklist, persoonlijke toelichting op locatie, opstellen van een verwerkingsovereenkomst, opzet privacybeleid, privacyverklaring, datalekprotocol en verwerkingsregister.

Meer informatie?

Meer informatie over deze AVG-pakketten voor de mobiliteitsbranche? Neem vandaag nog contact met ons op via telefoonnummer 024 751 22 15 of e-mailadres rechtshulp@bovemij.nl.

Nog niet gevonden wat je zocht?

Of stel je vraag via…

2
3
4
Heb je een vraag?
Neem dan contact met mij op of met een van mijn collega's.