Als autobedrijf kun je niet zonder goede brandbeveiliging. In een gemiddelde werkplaats vind je veel brandbare vloeistoffen, zoals olie, benzine, koelvloeistof en andere chemicaliën. Daarnaast kunnen vonken tijdens het lassen of slijpen snel een gevaarlijke situatie creëren. Of je nu een kleine werkplaats runt of een groot autobedrijf, de gevolgen van brand zijn altijd enorm. Niet alleen de schade aan auto’s of verlies van dure apparatuur, maar in het ergste geval letsel.
Gelukkig zijn er ook veel preventiemaatregelen die je kunt treffen, met positief effect op je bedrijfscontinuïteit. In dit artikel leer je meer over veiligheid en regelgeving omtrent brandstoffen bij een autobedrijf met werkplaats, zonder brandstofafleverpunt.
Welke brandstoffen je ook opslaat en in welke hoeveelheid, er zijn altijd een aantal basismaatregelen die van toepassing zijn:
Een goed geventileerde ruimte om het risico van gasophoping te minimaliseren.
Met name benzine wordt nog wel eens gebruikt in de werkplaats, maar dit kan dan een flink brandrisico vormen. Benzine is namelijk zeer vluchtig, met een vlampunt van -23°C, bij Diesel ligt het vlampunt hoger, bij 55°C.
Daarom gelden in Nederland ook strikte opslag- en veiligheidsvoorschriften. De regels voor opslag en het gebruik van brandstoffen zoals benzine en diesel staat in de richtlijnen PGS 15, PGS29 en het Besluit Activiteiten Leefomgeving (BAL). Ook krijg je te maken met de Wet milieubeheer waar regels in staan over (gevaarlijke) afvalstoffen en de Arbowet in verband met de (brand)veiligheid. In de praktijk geldt dat zodra benzine aanwezig is in de werkplaats, de ATEX-richtlijnen voor explosieveiligheid ook van toepassing zijn.
Olie is een brandbare vloeistof en moet worden opgeslagen volgens de eisen in de Arbowet en het Besluit Activiteiten Leefomgeving (BAL). Het vlampunt van Olie ligt bij 55° C of hoger. Daarmee is het risico op explosies kleiner dan bij benzine en diesel, maar ook hier gelden strenge eisen om brandgevaar, lekkages en milieuschade te voorkomen.
Onderstaand zetten we alle wetten- en regelgeving op een rij, waar je mee te maken kunt krijgen bij het toepassen van brandstoffen en olie in de werkplaats.
Voor meer informatie of bij twijfel over de risico’s van een specifieke stof kun je het veiligheidsinformatieblad (MSDS) van de leverancier raadplegen. Het is ook verstandig om lokale regelgeving te controleren, bij brandweer en gemeente. Bij opslag boven de 1.000 liter is dit een vereiste, omdat er afwijkende lokale regels kunnen gelden.
Als er in je bedrijf met brandstoffen wordt gewerkt, moet dit altijd worden opgenomen in de Risico-Inventarisatie & Evaluatie (RI&E). Dit is een inventarisatie van alle risico's op de werkvloer. Aan de hand van een RI&E worden maatregelen bepaald die moeten helpen om de werkplek zo veilig mogelijk te maken. Bij een calamiteit is de RI&E het eerste waar de arbeidsinspectie naar kijkt.
In dit artikel zijn een hoop regels en maatregelen voorbij gekomen. De besproken richtlijnen vormen de basis. De regelgeving is complex, met mogelijke afwijkingen en aanvullingen afhankelijk van lokale overheid en bedrijfsactiviteiten. Om de basis van brandpreventie in jouw autobedrijf zoveel mogelijk op orde te hebben, zijn dit de belangrijkste acties:
Kom er achter wat je nog meer kunt doen op gebied van preventie met onze preventietips.