Bij ziekte denk je vaak direct aan loonkosten. Maar een zieke medewerker kost veel meer dan alleen het salaris. Weet jij wat de werkelijke kosten zijn?
Een praktijkvoorbeeld bij een autobedrijf:
Een ervaren autotechnicus met een brutoloon van € 3.000 is voor 12 maanden ziek.
6 maanden 100% loon doorbetalen |
€ 18.000 |
6 maanden 90% loon doorbetalen |
€ 16.200 |
12 maanden premies (30% van brutoloon) |
€ 10.260 |
Misgelopen werkplaatsomzet (schatting) |
€ 10.000 |
Totale schade: |
€ 54.000 |
Als een werknemer ziek is, moet je vanaf de eerste week bijhouden wat er gebeurt.
Na zes weken krijg je te maken met regels uit de Wet verbetering poortwachter. Die wet zegt wat jij moet doen om de zieke werknemer te helpen weer aan het werk te gaan. Doe je dit niet goed? Dan kan het UWV bepalen dat je het loon nog een extra jaar moet doorbetalen. Er komt dus veel bij kijken, zeker als je geen HR-medewerker hebt die je kan helpen.
De kosten van verzuim zijn deels te verzekeren en daar helpen wij je graag bij met bijvoorbeeld onze Ziekteverzuimverzekering en MKB Verzuim-ontzorgverzekering. Maar nog belangrijker: wat doe je om verzuim te beperken?
Want voorkomen is altijd beter en goedkoper dan genezen. De Bovemij Werkgeversdesk denkt graag met je mee – zonder verplichtingen.