Een Energie Opslag Systeem (EOS) met lithiumbatterijen wordt steeds populairder, maar brengt ook risico’s met zich mee. In dit leer je alles wat je moet weten over de regels en veiligheid.
Steeds meer bedrijven overwegen de aanschaf van een Energie Opslag Systeem (EOS). Bijvoorbeeld om opgewekte zonne-energie op te slaan, of om piekmomenten op te vangen bij het laden van elektrische voertuigen – of dat nu klantenauto’s zijn of eigen voorraad. Door netcongestie wordt stroom tijdens piekuren minder vanzelfsprekend. Een EOS lijkt dan een logische stap. Maar wie denkt aan energieopslag, moet óók denken aan veiligheid. Lithium-ion batterijen brengen ook risico's met zich mee.
In een EOS worden doorgaans Lithium-ion batterijen toegepast. Ze voorzien je van veel capaciteit in een compact formaat, maar zijn gevoelig voor thermal runaway: een proces waarbij een batterij oververhit raakt, zichzelf blijft opwarmen en in brand vliegt. In een EOS met honderden accucellen kan het dagen duren voordat alle energie is verdwenen. De risico’s zijn vergelijkbaar met incidenten rond fietsaccu’s – maar dan op veel grotere schaal.
Oververhitting, brand of giftige dampen kunnen directe gevolgen hebben voor je medewerkers. Wij adviseren daarom om een EOS buiten te plaatsen.
Als werkgever ben je verplicht om de risico’s van jouw EOS mee te nemen in je Risico-inventarisatie & Evaluatie (RI&E). Bij een EOS met een capaciteit boven 2,5 MW, kan een Aanvullende Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (ARIE) verplicht zijn. Overleg gerust met ons om te bepalen wat nodig is in jouw situatie.
Afhankelijk van de opslagcapaciteit of de locatie waar een EOS geplaatst wordt kunnen er verschillende aanvullende voorwaarden worden gesteld, maar een EOS installatie moet altijd minimaal voldoen aan de volgende eisen:
De richtlijn geldt voor systemen met een opslagcapaciteit vanaf 20 kWh, waarbij lithiumhoudende batterijen onderling elektrisch zijn verbonden. De richtlijn stelt eisen aan onder andere opstelling, brandveiligheid, detectie, blussystemen en afstand tot andere objecten.
20 kWh komt overeen met ongeveer 100 tot 130 km actieradius voor een elektrische auto, of twee keer laden van een plug-in hybride. Voor autobedrijven is die grens van 20 kWh dus al snel bereikt. Meer informatie over PGS 37-1.
Plaats je een EOS? Stel de brandweer dan vooraf op de hoogte van:
Je zorgt er zo voor dat bij een calamiteit de brandweer weet wat er op je terrein aanwezig is. Dat kan bij een calamiteit het verschil maken.
Afhankelijk van de totale opslagcapaciteit en de locatie waar een EOS wordt geplaatst, kunnen er aanvullende voorwaarden gelden. Denk hierbij aan factoren zoals binnen- of buitenopstelling en de afstand tot de gevel. Mogelijke aanvullende eisen zijn bijvoorbeeld:
Naast de veiligheidsaspecten is een EOS ook diefstalgevoelig. Niet alleen vanwege de lithiumbatterijen, maar ook door het koper in de bedrading.
Let op: een EOS is niet automatisch meeverzekerd op je opstalverzekering. Ga dus altijd in gesprek met je verzekeraar.
Een EOS plaatsen is maatwerk, daarom is het belangrijk dat je je goed laat adviseren vóórdat je een EOS aanschaft of installeert. Benader altijd een deskundige partij en bespreek ten minste de volgende punten:
Neem dan contact op met jouw accountmanager of stuur een e-mail naar zakelijk@bovemij.nl