Alternative

Samen vooruit!

Door het coronavirus dreigen veel ondernemers in de mobiliteitsbranche in zwaar weer te komen. Ook in deze tijd helpen wij je succesvol te ondernemen. Je kunt op ons rekenen! Op deze pagina verzamelen we alle relevante informatie over het coronavirus. Je vindt hier niet alleen het laatste nieuws over het virus en de mobiliteitsbranche, maar ook alle communicatie vanuit Bovemij die voor jou relevant is én een overzicht van onze extra hulp in deze tijd.

Mis je nog informatie? Stel je vraag via ons coronaformulier. De antwoorden op de meest gestelde vragen vind je in de FAQ onderaan deze pagina.

Dit doen we voor jou!

Met deze initiatieven helpen we je succesvol te ondernemen in deze moeilijke tijd. Ook vind je hier algemene tips.



Corona en de mobiliteitsbranche

Een overzicht van het laatste nieuws uit de vakmedia.




Nieuws en tips vanuit Bovemij

Hier vind je het nieuws vanuit Bovemij, zoals algemene nieuwsberichten en informatie over onze maatregelen.



Veelgestelde vragen (FAQ)

Heb je een vraag over het coronavirus? Kijk dan even in onze veelgestelde vragen. Staat je vraag er niet bij? Stel deze dan via ons coronaformulier. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met je op.

Vragen over personeel

Kan ik mijn personeel toegang tot de werkplek weigeren?

Als werkgever ben je verantwoordelijk voor het bieden van een gezonde en veilige werkomgeving. Toegang weigeren tot de werkplek kán daarbij horen, al is het afhankelijk van de situatie. Probeer je werknemers zo veel mogelijk thuis te laten werken. Kan dat niet, beoordeel dan per geval of iemand naar de werkplek mag/kan komen.

Mag ik de werktijden van mijn personeel aanpassen?

Ja, de regering roept op om de werktijden in ieder geval tot 6 april 2020 waar mogelijk te spreiden.

Mag ik werknemers verplichten vrije dagen op te nemen in deze periode?

Nee, u mag uw werknemer niet verplichten om vakantiedagen op te nemen. Dit mag alleen in overleg en met wederzijds goedvinden. 

Een van mijn werknemers heeft corona. Moet mijn personeel in quarantaine?

Als werkgever moet u zorgen voor een veilige werkomgeving voor uw personeel. U moet dus maatregelen nemen om verspreiding van het virus zoveel als mogelijk te voorkomen. De adviezen van het RIVM gaan op dit moment nog niet zo ver dat het voltallige personeel 2 weken in quarantaine moet wanneer een collega besmet is met het coronavirus. Maar wanneer het uw voorkeur heeft om uw personeel toch naar huis te sturen, dan moet u het loon van de medewerkers doorbetalen. Bekijk ook de adviezen van het RIVM hierover.

Mijn werknemer is (nog) niet ziek, maar zit in quarantaine thuis. Kan hij werken en moet ik doorbetalen?

Het kan ook voorkomen dat een werknemer niet daadwerkelijk ziek is, maar toch niet op het werk kan verschijnen. Hij zit bijvoorbeeld in quarantaine of blijft thuis op advies van het RIVM. Ook in die gevallen heeft de werknemer vaak recht op loondoorbetaling. Dat komt doordat in de wet is bepaald dat de werkgever het loon door moet betalen als de werknemer niet werkt, tenzij de oorzaak hiervan in de risicosfeer van de medewerker ligt. De werkgever moet in dat geval dus aantonen dat de oorzaak van het niet kunnen werken in de risicosfeer van de werknemer ligt, maar dat zal vaak lastig te bewijzen zijn. U kunt de werknemer wel vragen werkzaamheden vanuit huis te verrichten wanneer dat mogelijk is. Of vraag de werknemer om bijvoorbeeld e-learnings te volgen. 


Vragen over verzekeringen

Keert mijn Ziekteverzuimverzekering nog uit?

Heb je zieke medewerkers door het coronavirus? Dan is er gewoon dekking op onze Ziekteverzuimverzekering. De oorzaak van de ziekte is hierbij niet relevant namelijk. Dus als medewerkers ziek thuis zitten omdat zij besmet zijn met het coronavirus, dan ben je als werkgever gewoon verzekerd als je een Ziekteverzuimverzekering hebt afgesloten bij ons. Let op: is er een andere reden waarom je medewerkers thuis zitten, dan is er geen dekking. Denk hierbij aan een tijdelijke bedrijfssluiting of bij preventie quarantaine van medewerkers die mogelijk besmet zijn. Verder blijven de uitsluitingen zoals opgenomen in onze polisvoorwaarden van kracht, zoals ziekte door opzet of ziekte door het deelnemen aan een misdrijf.

Ik loop inkomsten mis als gevolg van het coronavirus. Ben ik hiervoor verzekerd op mijn bedrijfsschadeverzekering?

Nee. Je bent verzekerd voor bedrijfsschade als jouw gebouw door bijvoorbeeld brand, sneeuwdruk, storm of neerslag beschadigd raakt waardoor je bedrijfsactiviteiten stil komen te liggen. Er moet dus sprake zijn van een beschadiging aan het bedrijfsgebouw. Dat is niet het geval bij zieke medewerkers. Het is daarom goed om na de denken over alternatieve vormen van werken en de richtlijnen van het RIVM goed op te volgen.

Kan ik nog steeds werktijdverkorting voor mijn personeel aanvragen?

Ja, dat kan, maar er is wel iets veranderd. De regeling Werktijdverkorting (wtv) is stopgezet als ‘corona-maatregel’. In plaats daarvan is er nu de tijdelijke maatregel Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid (NOW). Verwacht je minimaal 20% omzetverlies? Dan mag je als werkgever een beroep doen op het Noodfonds. Dat betekent dat de overheid financieel bijspringt, zodat in deze crisistijd toch iedereen in dienst kan blijven en zijn inkomen houdt.

De noodmaatregel geldt voor een periode van 3 maanden. Als de situatie dan nog niet is verbeterd, kan je werkgever om een verlenging vragen van nog eens 3 maanden. Meer weten over het Noodfonds? Kijk op Rijksoverheid.nl.


Vragen over contact met Bovemij

Komt mijn accountmanager nog langs?

Ook bij Bovemij houden we ons strikt aan de voorschriften van de overheid en vermijden we daarom waar mogelijk fysiek contact. Onze accountmanagers komen daarom niet meer langs, maar zijn wel prima telefonisch te bereiken.

Hoe blijf ik op de hoogte van de aanpak van Bovemij?

Op onze speciale coronapagina vind je alle relevante informatie. Deze website houden we continu up-to-date. Ook via LinkedIn, Bovemij.nl en mijnOndernemersportaal houden we je op de hoogte.


Vragen over klanten

Kan een klant vanwege het coronavirus een bestelling cancelen?

Nee dit kan niet, voor het annuleren van een bestelling gelden de normale annuleringsvoorwaarden.

Kan ik onderhoud blijven uitvoeren?
Ja, dat kan gewoon plaatsvinden. Houd wel rekening met de algemene richtlijnen. Mochten klanten zelf twijfelen, denk dan aan een oplossing om het klantcontact zoveel mogelijk te beperken; bijvoorbeeld door middel van een sleutelbox. Zorg in ieder geval dat je altijd minstens 1,5 meter afstand bewaart.


Staat je vraag er niet bij?

Stel deze dan via ons coronaformulier. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met je op.

Of stel je vraag via...
Heb je een vraag?
Neem dan contact met mij op of met een van mijn collega’s.

Roy
Accountmedewerker