Alternative

Samen vooruit!

Door het coronavirus dreigen veel ondernemers in de mobiliteitsbranche in zwaar weer te komen. Ook in deze tijd helpen wij je succesvol te ondernemen. Je kunt op ons rekenen! Op deze pagina verzamelen we alle relevante informatie over het coronavirus. Je vindt hier niet alleen het laatste nieuws over het virus en de mobiliteitsbranche, maar ook alle communicatie vanuit Bovemij die voor jou relevant is én een overzicht van onze extra hulp in deze tijd.

Mis je nog informatie? Stel je vraag via ons coronaformulier. De antwoorden op de meest gestelde vragen vind je in de FAQ onderaan deze pagina.

Dit doen we voor jou!

Met deze initiatieven helpen we je succesvol te ondernemen in deze moeilijke tijd. Ook vind je hier algemene tips.



Veelgestelde vragen (FAQ)

Heb je een vraag over het coronavirus? Kijk dan even in onze veelgestelde vragen. Staat je vraag er niet bij? Stel deze dan via ons coronaformulier. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met je op.

Vragen over personeel

Een werknemer wil zijn vakantieaanvraag intrekken. Moet ik hier gehoor aan geven?

Het uitgangspunt is dat de werknemer zijn vakantiedagen opneemt als deze eenmaal zijn afgesproken. Hij of zij kan de dagen niet zomaar eenzijdig intrekken, maar dient hierover in overleg te gaan met jou als werkgever. Je hoeft niet per se aan dit verzoek te voldoen, maar hebt wel de verplichting je ‘als goed werkgever’ te gedragen. Feitelijk komt dit erop neer dat als je voldoende zwaarwegende omstandigheden moet kunnen aanvoeren om de werknemer aan zijn of haar vastgestelde vakantieperiode te houden.

Mag ik van mijn werknemers eisen dat ze (onbetaald) verlof opnemen als zij niet kunnen werken door ziekte van hun gezinsleden?
Van iemand die in thuisquarantaine verblijft, mag worden verwacht dat hij of zij werkt voor zover dat kan. Lukt dat om wat voor reden dan ook niet, dan mag je als werkgever niet eenzijdig verlofuren aftrekken. Ook als iemand niet kan werken, ben je verplicht salaris door te betalen. Dit soort situaties vragen vaak om maatwerk, dus ga met elkaar in gesprek over wat redelijk is.
Kan ik mijn personeel toegang tot de werkplek weigeren?

Als werkgever ben je verantwoordelijk voor het bieden van een gezonde en veilige werkomgeving. Toegang weigeren tot de werkplek kán daarbij horen, al is het afhankelijk van de situatie. Probeer je werknemers zo veel mogelijk thuis te laten werken. Kan dat niet, beoordeel dan per geval of iemand naar de werkplek mag/kan komen.

Mag ik de werktijden van mijn personeel aanpassen?

Ja, de regering roept op om de werktijden in ieder geval tot 6 april 2020 waar mogelijk te spreiden.

Kan ik mijn werknemers verplichten vakantie op te nemen?

Nee, verplichten mag niet. Je mag je werknemers wel vrágen vakantiedagen op te nemen. Het is aan hen om daarmee in te stemmen of niet. Het is aan jou als werkgever om ervoor te zorgen dat er voldoende werk is. Lijd je omzetverlies? Dan kun je een beroep doen op de NOW.


Vragen over verzekeringen

Keert mijn Ziekteverzuimverzekering nog uit?

Heb je zieke medewerkers door het coronavirus? Dan is er gewoon dekking op onze Ziekteverzuimverzekering. De oorzaak van de ziekte is hierbij niet relevant namelijk. Dus als medewerkers ziek thuis zitten omdat zij besmet zijn met het coronavirus, dan ben je als werkgever gewoon verzekerd als je een Ziekteverzuimverzekering hebt afgesloten bij ons. Let op: is er een andere reden waarom je medewerkers thuis zitten, dan is er geen dekking. Denk hierbij aan een tijdelijke bedrijfssluiting of bij preventie quarantaine van medewerkers die mogelijk besmet zijn. Verder blijven de uitsluitingen zoals opgenomen in onze polisvoorwaarden van kracht, zoals ziekte door opzet of ziekte door het deelnemen aan een misdrijf.

Ik loop inkomsten mis als gevolg van het coronavirus. Ben ik hiervoor verzekerd op mijn bedrijfsschadeverzekering?

Nee. Je bent verzekerd voor bedrijfsschade als jouw gebouw door bijvoorbeeld brand, sneeuwdruk, storm of neerslag beschadigd raakt waardoor je bedrijfsactiviteiten stil komen te liggen. Er moet dus sprake zijn van een beschadiging aan het bedrijfsgebouw. Dat is niet het geval bij zieke medewerkers. Het is daarom goed om na de denken over alternatieve vormen van werken en de richtlijnen van het RIVM goed op te volgen.

Kan ik nog steeds werktijdverkorting voor mijn personeel aanvragen?

Ja, dat kan, maar er is wel iets veranderd. De regeling Werktijdverkorting (wtv) is stopgezet als ‘corona-maatregel’. In plaats daarvan is er nu de tijdelijke maatregel Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid (NOW). Verwacht je minimaal 20% omzetverlies? Dan mag je als werkgever een beroep doen op het Noodfonds. Dat betekent dat de overheid financieel bijspringt, zodat in deze crisistijd toch iedereen in dienst kan blijven en zijn inkomen houdt.

De noodmaatregel geldt voor een periode van 3 maanden. Als de situatie dan nog niet is verbeterd, kan je werkgever om een verlenging vragen van nog eens 3 maanden. Meer weten over het Noodfonds? Kijk op Rijksoverheid.nl.


Vragen over contact met Bovemij

Komt mijn accountmanager nog langs?

Ook bij Bovemij houden we ons strikt aan de voorschriften van de overheid en vermijden we daarom waar mogelijk fysiek contact. Onze accountmanagers komen daarom niet meer langs, maar zijn wel prima telefonisch te bereiken.

Hoe blijf ik op de hoogte van de aanpak van Bovemij?

Op onze speciale coronapagina vind je alle relevante informatie. Deze website houden we continu up-to-date. Ook via LinkedIn, Bovemij.nl en mijnOndernemersportaal houden we je op de hoogte.


Vragen over klanten

Kan een klant vanwege het coronavirus een bestelling cancelen?

Nee dit kan niet, voor het annuleren van een bestelling gelden de normale annuleringsvoorwaarden.

Kan ik onderhoud blijven uitvoeren?
Ja, dat kan gewoon plaatsvinden. Houd wel rekening met de algemene richtlijnen. Mochten klanten zelf twijfelen, denk dan aan een oplossing om het klantcontact zoveel mogelijk te beperken; bijvoorbeeld door middel van een sleutelbox. Zorg in ieder geval dat je altijd minstens 1,5 meter afstand bewaart.


Staat je vraag er niet bij?

Stel deze dan via ons coronaformulier. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met je op.

Of stel je vraag via...
Heb je een vraag?
Neem dan contact met mij op of met een van mijn collega’s.
Neem contact op

Roy
Accountmedewerker