"De schaal van het bedrijf is bescheiden en er is een persoonlijke aanpak"

Jasper de Jong is sinds 2013 werkzaam als advocaat bij SRM Rechtsbijstand. In 1993 richtte Bovemij Stichting Rechtsbijstand Mobiliteitsbranche (SRM) op, om zakelijke en particuliere verzekerden van Bovemij en haar volmachten te helpen met hun juridische problemen. Wat houdt het werk van Jasper in? En waarom werkt hij bij SRM Rechtsbijstand?

Jasper, je bent op een feestje en er wordt aan je gevraagd wat voor werk je als advocaat doet. Wat is daarop je antwoord?

‘Ik help zowel de particuliere als zakelijke verzekerden van Bovemij als zij juridische geschillen hebben. Ik sta ze bij in het gehele juridische proces. Dit doe ik voornamelijk door de klanten te adviseren, te onderhandelen met de wederpartij en – als het zover komt – de procedure te voeren. Ik behandel civiele en arbeidsrechtelijke zaken. Dit zijn twee heel verschillende takken van sport. Bij civielrechtelijke zaken kan je denken aan geschillen over de koop en verkoop van auto’s, panden of andere zaken en geschillen met bijvoorbeeld verhuurders of aannemers. Bij arbeidsrecht moet je denken aan geschillen over betalingen van loon, ontslagzaken of een non-concurrentiebeding.’

Hoe ziet jouw team eruit?

‘Wij zijn een groot team, bestaande uit advocaten, juristen, schaderegelaars en ondersteuning. Het is een divers team met veel verschillende soorten mensen, maar over het algemeen hebben alle collega's wel dezelfde rationele mindset. Hoewel we door onze eigen dossiers redelijk individueel zijn in onze functie proberen we elkaar scherp te houden door veel te overleggen. Het is leuk om te zien dat we onze eigen kamers hebben, maar de deuren wel altijd voor elkaar openstaan.’

Hoe ziet een dagelijkse werkdag eruit voor een adocaat?

‘Ik begin de dag meestal met het bijwerken van mijn mailbox. Daarna is de planning leidend voor het verloop van de dag. Het is voor mijn werk enorm belangrijk een goede planning bij te houden, omdat het juridische werk natuurlijk vol is van termijnen. Het grootste deel van de tijd ben ik bezig met het communiceren met de klant of wederpartij. Dit contact loopt voornamelijk telefonisch of per mail. Verder ben ik veel bezig met uitzoekwerk: het onderzoeken van de literatuur en jurisprudentie. In veel zaken wordt geschikt. Maar als partijen er samen niet uitkomen stel ik processtukken op en voer ik de procedure.’

Met welk gevoel ga jij naar je werk?

‘Ik vind mijn werk leuk omdat ik de hele puzzel van het juridische, praktische en soms ook emotionele probleem moet oplossen. Het is voor mijn werk belangrijk altijd een paar stappen vooruit te denken. Hier ligt voor de zakelijke klant ook de meeste toegevoegde waarde. Als ik ’s avonds weer op de fiets terug naar huis ga, zit mijn hoofd nog vol van de dag. Ik vind dit wel een fijn gevoel, een beetje stress houdt mij scherp. ’

Waarom zou je mensen wel of niet aanraden bij SRM te werken?

‘De schaal van het bedrijf is bescheiden, waardoor er sprake is van een persoonlijke aanpak. Er is weinig hiërarchie in het bedrijf en grote collegialiteit. Dat vind ik heel belangrijk.’

Nog niet gevonden wat je zocht?

Of stel je vraag via…

Heb je een vraag?
Neem dan contact met mij op of met een van mijn collega's.