"Bij Bovemij is er ruimte voor het individu"

Michel de Bokx is sinds 2016 werkzaam als business analist bij Bovemij. Hij is echter absoluut geen nieuwkomer in het vak, want hij heeft hiervoor al 24 jaar ervaring opgedaan als business analist bij verschillende bedrijven. Wat houdt zijn werk precies in? En waarom werkt hij bij Bovemij?

Michel, je bent op een feestje en er wordt aan je gevraagd wat voor werk je als business analist doet. Wat is daarop je antwoord?

‘Als business analist maak ik de brug tussen ICT en de rest van het bedrijf. Dat wil zeggen dat ik de ideeën of wensen van collega’s met betrekking tot de software van verschillende systemen meeneem naar de leveranciers van de systemen. Ik vertaal deze behoeften naar techniek en zorg ervoor dat leveranciers de gewenste aanpassingen realiseren of bouwen. Vervolgens begeleid ik ook de implementatie en het testproces van de aanpassingen of nieuwe applicaties. Het is een kwestie van bemiddeling tussen de vragende afdeling binnen Bovemij en de oplossing, aangeboden door de leveranciers. Naast het begeleiden van de systeemaanpassingen is er ook ruimte voor architecturale aangelegenheden die erop gericht zijn strategisch een goed ICT-raamwerk neer te zetten’

Hoe ziet jouw team eruit?

‘We zijn een team met zes personen: vijf business analisten en een manager. Ons team bestaat uit mannen en heeft een fijne combinatie van zowel nieuwe collega’s met een frisse blik, als ervaren collega’s die al langdurig in dienstverband zijn. De projecten worden onderling verdeeld op basis van de grootte en inhoud van de vraag. Persoonlijk ben ik gespecialiseerd in verzekeringsprojecten. Vaak werken we voor projecten samen met een functioneel beheerder, die verstand heeft van de inhoud van de systemen.’

Hoe ziet een dagelijkse werkdag eruit voor een business analist?

‘Geen dag is hetzelfde. Bij de meeste projecten ben ik in het begin vaak intern georiënteerd en plan ik bijvoorbeeld een overleg om de behoeften van de collega’s scherp te kunnen formuleren. Na deze interne fase spar ik met leveranciers en stem ik af wat de mogelijkheden zijn. Nadat de leveranciers een oplossing hebben gerealiseerd, help ik met het implementeren van de software en het begeleiden van testteams. Over het algemeen bestaan mijn dagelijkse werkzaamheden voor ongeveer de helft uit afspraken; de overige tijd ben ik veelal bezig met het uitwerken van de besproken informatie.’

Met welk gevoel stap jij de auto in naar je werk?

‘Met een positief gevoel! Ik vind het absoluut geen opgave om te werken, want ik vind mijn werk leuk om te doen. Dit komt met name door de diversiteit in de verschillende soorten projecten. Wanneer ik na het afronden van een project lachende gezichten zie bij de collega’s weet ik waar ik het voor doe.’

Waarom zou je mensen wel of niet aanraden bij Bovemij te werken?

‘Er heerst een open cultuur, waardoor iedereen makkelijk aan te spreken is en er ruimte is voor het individu. Het voelt daarom als een klein en overzichtelijk bedrijf, waar ik snel de juiste personen weet te vinden. Bovendien worden er vanuit het bedrijf en de personeelsvereniging leuke activiteiten georganiseerd die er zeker aan bijdragen dat ik mensen zou aanraden hier te komen werken.’

Nog niet gevonden wat je zocht?

Of stel je vraag via…

Heb je een vraag?
Neem dan contact met mij op of met een van mijn collega's.