"Bij Bovemij heerst een open cultuur, er wordt met je meegedacht!"

Ellen Buurman-Arts is sinds 2006 werkzaam bij SRM Rechtsbijstand. In 1993 richtte Bovemij Stichting Rechtsbijstand Mobiliteitsbranche (SRM) op, om zakelijke en particuliere verzekerden van Bovemij en haar volmachten te helpen met hun juridische problemen. Momenteel is Ellen werkzaam als schadebehandelaar. Wat houdt haar werk in? En waarom werkt zij bij SRM Rechtsbijstand?

Ellen, je bent op een feestje en er wordt aan je gevraagd wat voor werk je als schadebehandelaar doet. Wat is daarop je antwoord?

‘Ik houd mij bezig met het verhalen van materiële schades voor onze verzekerden. Ik krijg hiervoor eerst een melding of schadeformulier binnen, wat al dan niet door beide partijen ondertekend is. Vervolgens bekijk en bespreek ik met de klant wat er gebeurd is. Ik probeer de schade in te schatten en stel de tegenpartij aansprakelijk. Mijn belangrijkste taak is om te beoordelen of de verzekeraar van de tegenpartij aansprakelijk kan worden gesteld en dit begrijpelijk uit te leggen aan de klant. In het ene dossier is de schade binnen enkele weken verhaald, maar in sommige zaken duurt dit jaren. Vaak vertel ik echter liever niet teveel op een feestje, want dan word ik overvallen met vragen en ben ik de hele avond bezig met het bespreken van persoonlijke materiële schades.’

Hoe ziet jouw team eruit?

‘We vormen samen met zes schadebehandelaars de unit verkeer- en verhaalschade. Samen zijn we een hecht team waarin fijn wordt samengewerkt. Eenmaal per week hebben we een dossieroverleg waarin moeilijkheden van bepaalde dossiers worden besproken. Wanneer we er samen niet uitkomen, hebben we altijd de mogelijkheid om te profiteren van de kennis en expertise van onze juristen- en advocatencollega’s.’

Hoe ziet een dagelijkse werkdag eruit voor een schadebehandelaar?

‘Ik begin de dag door mijn computer op te starten en mijn mail te checken op spoedgevallen. Wanneer eventuele spoedgevallen zijn afgehandeld, begin ik met nieuwe zaken en betalingen. Ik laat mij hierbij vooral leiden door mijn agenda en ben voornamelijk bezig met het telefonisch bespreken van lopende dossiers met klanten. Daarnaast ben ik ook veel bezig met het schrijven van brieven en e-mails naar de tegenpartij. Uiteraard kom ik zoveel mogelijk op voor de belangen van mijn klant. Het is daarom van belang goed te beschrijven wat de schadeoorzaak is en op welke gronden de tegenpartij aansprakelijk is.’

Met welk gevoel stap jij de auto in naar je werk?

‘Altijd met een vrolijk gevoel! Ik merk dat er bij onze klant vaak veel emotie speelt met betrekking tot het incident. Het doet me daarom goed om de schade voor mijn klant te kunnen verhalen wanneer deze in eerste instantie niet te verhalen lijkt. Een bedankmailtje of een positieve opmerking op het evaluatieformulier geeft mij dan veel energie. Ik ben erg gemotiveerd: ik rust niet tot ik al het mogelijke heb gedaan voor mijn klant.’

Waarom zou je mensen wel of niet aanraden bij SRM te werken?

‘Als je aangeeft waar je naartoe wilt, dan zijn er kansen om door te groeien. Dit geldt zowel voor Bovemij als voor SRM. De directie van SRM is heel benaderbaar: de deuren van de directie en manager staan altijd voor je open. Er heerst een open cultuur en er wordt met je mee gedacht. Dat maakt het een fijn bedrijf om voor te werken.’

Nog niet gevonden wat je zocht?

Of stel je vraag via…

Heb je een vraag?
Neem dan contact met mij op of met een van mijn collega's.